Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 september 2017

Kinesiska noveller - novellsudokut #2

"I varje hem var man emellertid sysselsatt med förberedelserna för nyårsfesten. Det är den stora högtiden man firar i Luzhen vid årets slut. Med djup vördnad följer man de ceremoniella föreskriftern in i minsta detalj. Man hälsar de goda de goda andarna välkomna och ber om framgång och lycka under det kommande året. Man nackar kycklingar och gäss och inhandlar fläsk och allt tvättas" (sid 19)
Kinesiska noveller från Lu Xun till kulturrevolutionen, urval: Vibeke Børdahl, jag väljer Gott Nytt År! (1924) av Lu Xun som handlar nyårsfirande och om kvinnors svaga ställning på landsbygden. Lu Xun besöker sin gamla hemby där inte så många släktingar bor kvar. Kvinnorna ägs av familjerna och inte ens en änka med eget hus får behålla det - utan måste bli tiggare ifall hon inte kan arbeta som tjänare hos en familj.

Noveller skrivna av en utomeuropeisk författare,  
4 Handlar om fest/firande - vi får se om jag får ihop detta och har fattat rätt.
Ugglans NovellSudoku har startat, kul!

5 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Jag tycker absolut det verkar som om du har förstått rätt :-) Spännande novellval! Själv började jag med de svenska och har faktiskt lyckats fylla i en hel kvadrat nu.

Bosse Lidén sa...

Jag är tacksam för att jag varken är kvinna eller änka i det landet, under den tiden.
Ha en bra fri onsdag

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag gör det svåraste först :)

Bosse Lidén, fortfarande taskigt för kvinnor i många länder.

znogge sa...

Sorgligt att tillvaron fortfarande är så tuff för en del kvinnor.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, novellen skrevs för nästan hundra år sedan, men kvinnor har det tufft fortfarande på många ställen i världen.