Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 september 2018

Göteborgs schamaner av Johan Nilsson

"när nazisterna hetsade mot judar. De sprider en massa lögner och hat. Skickar ut masspropaganda. I framtiden kommer inte sånt att kunna hända, för judarna, eller vilken förföljd grupp som helst, kommer också att vara inkopplade på nätverket och kunna säga sin mening. Fördomar och hat kommer inte att ha en chans att få fäste, för informationen kommer att vara fri. Lögner och illasinnade rykten dör ut innan spridningen får fart, eftersom de bemöts med sanning." (sid 56)
Göteborgs schamaner av Johan Nilsson berättar om hösten 1989 då den unge Felix har flyttat hemifrån, bor på Volrat Tham, diskar på restaurang och träffar sin flickvän Kattis som studerar på Handels. Båda nya i Göteborg. Hon bor i ett lägenhetskollektiv i Vasastan mitt i Göteborg, där schamanen Egil försöker hjälpa en sjuk man med sitt trummande. Efter detta skils alla åt olika håll. Året då de flesta kände till datorer, men ingen hade hemma och ingen förstod vad de skulle vara bra på. Berlinmuren föll andra stora förändringar.

"När alla frågetecken kring artificiell intelligens är lösta. När världen är full av replikanter som inte går att skilja från människor. Då kommer det att finnas en sista sak kvar att lösa. Inte känslor. Inte kärlek. Men den riktigt dåliga humorn. En bas i Basel. Det kommer att vara enda sättet att skilja replikanter från människor." (sid 77)

Uffe som smattrar på sin skrivmaskin och skriver av Resa till nattens ände av Louis-Ferdinand Céline för att sedan kunna skriva lika bra själv. Men perfektion är inte lätt att nå, speciellt inte om en nyöversättning dyker upp. Céline var läkare, på sitt sätt gjorde Uffe nytta ändå.

  "Sängarna var hur som helst lika smala och trånga på båda ställena.
   Sedan kom miraklet: en och fyrtio-sängen.
   Vi köpte den till vår första gemensamma lägenhet, i Hjällbo. Det var Ikeas enklaste och billigaste modell, bara en fjädrande kloss på en sockel, men den var alltså, jag upprepar, en och fyrtio bred. Vi var närmast hysteriskt upprymda när vi la oss den första kvällen." (sid 149)
Flera smakbitar: HÄR.

28 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

ny bok för mig. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ny bok för alla... tyckte om denna.

Mösstanten sa...

Ännu en bok som jag inte skulle ha något emot att läsa. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, väldigt trevlig läsning, göteborgskt ❤️

Rak i ryggen sa...

Tack för smakbit!

Robert W sa...

Kul smakbitar.
(Har du glömt att länka din smakbit från Flukten fra virkeligheten?)

Ama de casa sa...

Vi köpte vår första dator 1986. Anders hade ju jobbat några år som programmerare då och det var samma år som han "lurade" mig att skola om mig från djurskötare till programmerare. Måste nog ha varit den som hade den största rynkan på näsan när jag klev in i den skolsalen. Haha! :-)

Tack för smakbitarna :-)

znogge sa...

Tack för tipset! Den låter intressant.

Bokdamen sa...

Ny bok för mig, tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, hoppas den var till belåtenhet.

Robert, tack för påminnelsen, jag gillar boken.

Veiken sa...

Det är alltid roligt med böcker där man får läsa lite om Göteborg! Gillar't!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, 1989 hade man inte så mycket användning av datorer hemma.

Znogge, riktigt läsvärd bok.

Bokdamen, helt färsk bok.

Veiken, visst är det kul att känna igen platserna.

Cinnamon sa...

Tack för msakbiten! Låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, trevlig annorlunda bok.

Monika sa...

Dålig humor kommer aldrig att försvinna. Hoppas jag :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, det får vi hoppas :)

Paula sa...

Intressant årtal som boken handlar om. Endast några år tidigare var mobiltelefonerna stora som elefanter. Jag slutade i bankvärlden i början av -90talet och då var banksystemen datoriserade, men oj så annorlunda mot dagens snabba informationssamhälle. Jag har ingen relation alls till Göteborg, har knappt några jag känner där, men tack för smakbit

Karin kvittrar sa...

Tack för boktipset och en glimt av mässan!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det hände mycket 1989 och vi kunde inte ens gissa vart utvecklingen skulle gå, allt går fort nu.

Karin, var så god!

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Kerstins bokblandning sa...

Tyckt att titeln var lite konstig så jag har inte riktigt fattat vad den handlade om. Tack för smakbiten.

Lena sa...

Tack för en intressant smakbit.

Hanneles bokparadis sa...

Kristina, det tog sin tid att fatta allt det främmande.

Lena, mycket trevlig läsvärd bok.

Åsa sa...

Tack för spännande smakbitar! Kände inte till den boken.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, boken är alldeles ny, jag tyckte mycket om den.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten, det var en okänd bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, boken är väldigt ny.