Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 oktober 2021

Marcel Proust har flyttat hem till oss

Det finns en del av och om Marcel Proust i min bokhylla, en författare där man kan upptäcka nytt vid varje omläsning.
In Search of Lost Time: Swann's Way - A Graphic Novel av Marcel Proust, en vacker spännande bok. Sara Danius skriver att en behöver inte läsa hela Proust från pärm till pärm, öppna några sidor och bara njut.

Noggrann närläsning av Proust. På mitt antikvariat såg jag På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust (översatt av Gunnel Vallquist ledamot av Svenska Akademien) fullständigt smockat med post it anteckningar. Jag blev nyfiken, boken var inte billigare på grund av alla anteckningar, tvärtom. Det är roligt att läsa hur någon annan har tänkt.
Till bords med Proust innehåller massa citat, fina bilder, recept.

13 kommentarer:

Mösstanten sa...

Jodå, jag har läst spaningen men det är många år sedan. Hela raddan av böcker - i Gunnel Wallqvists översättning - behöll min exman. Kanske tänkte jag att jag har ändå läst dem? Kanske ville han så gärna ha dem? Jag minns inte. Det hade inte varit helt fel att ha dem nu.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, visst saknar man böcker som man lämnar...

wiolettan sa...

Länge sedan som jag läste den, men blev nu påmind. Undrar om den finns kvar här.
Ha en toppendag.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, önskar dig en fin dag.

znogge sa...

Snyggt bokstöd!

Ha en bra måndag :D

Ama de casa sa...

Vilket fint och passande bokstöd! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, nu hittar jag Proust lättare i mitt bibliotek 😊

Ama,jag tycker mycket om det, gör mig glad.

Klimakteriehäxan sa...

Hoppas Marcel trivs!

Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, Proust stortrivs med sina nya kompisar!

femfemman sa...

Aha ! Var det han som skrev boken om tiden som flytt. Visst har jag hört namnet, menbockså insett att det knappast ärlitteratur för den bekväme läsare som jag är. Ha en fin måndag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, vissa titlar blir hängande i luften, detsamma!

Veiken sa...

Jag har aldrig läst något av honom men känner väl till namnet!
Kanske dags nu! ☺️

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, kanske hitta recept på Madeleinekakor.