Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 april 2022

kulturella bröder - kulturfråga


Bröderna Jacob & Wilhelm Grimms sagor.

Överlevarna (2020) av Alex Schulman om tre bröder på sommaren i torpet, tv:n avstängd av fader. Pojkarna får sysselsätta sig själva medan föräldrarna sitter i vita plaststolar och dricker en del alkoholhaltiga drycker. Bröderna leker, bråkar och kivas. Åren går, minnen. Tre bröder åker tvärs över landet för att sprida sin mors aska vid torpet som ingen av dem besökt på tjugo år.

Bröderna Karamazov (1880) av Fjodor Dostojevskij.

Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri där han berättar om alla kusiner, för vilka man alltid ställer upp. Ännu mer om man är äldst.

Vilka kulturella bröder vill du lyfta fram? undrar
  Enligt O i veckans Kulturfråga.

11 kommentarer:

Znogge sa...

Schulmans böcker är bra och läsvärda tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Alex Schulman skriver jättefina böcker.

Mrs Calloway sa...

Schulman har fått oförtjänt fint sällskap, tycker jag, som ändå gillade hans böcker om föräldrarna

Klimakteriehäxan sa...

Schulman kom med hos mig också. Har ju helt omvärderat honom, från hans eländiga krönikor till det han skriver i dag. Fast den där podden han har, med Sigge Eklund, den är jag inte impad av. JHK försökte jag se tv-versionen av, men vi är inte riktigt på samma våglängd han och jag.

Robert W sa...

Bröderna Grimm var verkligen ett bra val!

Ylva sa...

Bröderna Karamazov borde jag läsa. Jag får ta tag i lite klassiker.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Jonas Hassen Khemiri har en egen rytm i berättelsen, intressant skildrare av vår samtida.

Robert W, läst några original av Bröderna Grimm, inget för känsliga.

Ylva, jag har fler klassiker som väntar.

femfemman sa...

Bröderna Grimm och Bröderna Leijonhjärta... det är nog de brorsor jag kan komma på. Schulman kan jag gott tänka mig att läsa... Har aldrig läst något av honom, så det är nog dags!
Ha det fint!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, ganska olika bröder.

enligt O sa...

Jag ringer mina bröder har jag funderat på att läsa om!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Khemiri har ett helt eget språk, egen rytm.