Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 mars 2022

grönt - tisdagstrio

Hjälten på den gröna ön av John Millington Synge (1871-1909) är en stillsamt mustigt skriven pjäs från Aran öarna, skulle vara roligt att se det, eller höra på radio. En levande berättelse om människor på landet. De pratar rikt målande språk, jag känner igen lite av det från mina gamla släktingar från landsbygden. Synge vantrivdes med det glättade och eleganta och drogs till det primitiva, men han var inte politisk. Han lämnade finkulturen och åkte till Aranöarna av kompisen William Butler Yeats förslag. Enligt Synge måste teatern ge både verklighet och glädje.

Gröna fingrar sökes av Annika Estassy Lovén.
Greenfingers (2001) en underbar brittisk film med Helen Mirren och Clive Owen, filmen kan ses: HÄR.

Grönt - tisdagstrio temat hos: Ugglan.

26 kommentarer:

Mösstanten sa...

Hjälten från den gröna ön känner jag till som titel, men aldrig läst eller sett. Filmen Greenfingers skulle jag gärna vilja se.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, John Millington Synge är läsvärd fortfarande, om gamla seder på Irland, en tidsresa.

Robert W sa...

"En stillsamt mustigt skriven pjäs" var ett roligt ordval.

znogge sa...

En tilltalande trio :D

Ama de casa sa...

Som vanligt lyckas du med en jättebra triss :-)

Cinnamon sa...

Känner igen Gröna fingrar sökes. Tack för tipsen!

Mrs Calloway sa...

Gröna fingrar sökes har jag inte läst. en film med både Helen Mirren och Clive Owen skulle jag gärna se!

Ylva sa...

Jag har bara läst Solviken av Estassy och är nyfiken på denna.

Vargnatt sa...

Gröna fingrar sökes gillade jag.

Lena sa...

Tack för intressanta tips.

Monika sa...

Jag har precis läst min första Annika Estassy, dock inte just denna, men det kommer att blir fler. Det är jag säker på.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, filmen gick väldigt kort tid på bio, skulle gärna vilja se den igen, hittade på youtube.

Ylva, Annika Estassy Lovén är intressant författare.

Rämmengården sa...

Vill gärna läsa gröna fingrar sökes. Tack för tips.

Klimakteriehäxan sa...

Helen Mirren lockar alltid. Hr väl aldrig gjort något dåligt?

Hanneles bokparadis sa...

Nina, läsvärd bok.

Klimakteriehäxan, hittade filmen igen i youtube, ska titta.

Mia Eggimann sa...

Det var mycket fingrar här och gröna med. Tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, trevligt grönt tema 🌱🌿🌻

Maria sa...

Vill se filmen Green Fingers!

Hanneles bokparadis sa...

Maria, klicka på länken ☘️

Ugglanoboken sa...

Håller med er andra - Greenfingers skulle jag gärna se!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, filmen hittade och finns där i länken.

C.R.M. Nilsson sa...

Gröna fingrar sökes har jag läst. Tack för tips om övriga!

Scylla sa...

Hjälten på den gröna ön har jag sett, på TUR-teatern i Kärrtorp. Underbar uppsättning. Gröna fingrar har jag sett men inte läst men filmen var helt okänd för mig.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, kanske man inte läser John Millington Synge idag, men han är intressant.

Scylla, roligt att höra att Synge visas än.

Åsa sa...

Gröna fingrar sökes är den enda jag läst.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, inte så vanligt läsa äldre irländsk litteratur, filmen försvann ganska fort.