Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 april 2018

Gröna fingrar sökes av Annika Estassy

Agnes hade löst insynsproblematiken genom att rama in sittplatserna i trädgården med antingen spaljéer täckta av olika sorters klematis eller med häckar av uppslammade, doftande, dvärgsyrener. Kökslandet var visserligen ungefär lika stort som hennes fars men i Agnes trädgård fanns det också plats för många och välfyllda blomrabatter, gräsmatta, fruktträd och bärbuskar, slingrande gångar som lockade till upptäcktsfärd samt en riktig stuga, inte bara en redskapsbod(sid 92)
Gröna fingrar sökes av Annika Estassy Lovén fick mig tänka på en underbar brittisk film Greenfingers från 2001 med Helen Mirren och Clive Owen, gick bara någon vecka på bio, recensenten hade inte ens sett hela filmen...

Trädgårdstok som jag är, blev jag nyfiken på Gröna fingrar sökes som berättar om gamla Agnes som inte orkar sköta sin älskade koloniträdgård. Hon har förlöst de flesta i byn, en snart femtioårig son har hon, träffas sällan för Nils bor och jobbar i Los Angeles, utan Skype skulle de inte ha mycket kontakt.

Leyla hittade Hugo under schersminbusken, med den andra boken om Harry Potter i lurarna. De hade varit på biblioteket och lånat den som ljudbok och efter det hade sonen inte varit kontaktbar. Leyla kröp in under busken hon också(sid 103)

Leyla är lärare, gift med den snåla och aggressiva Johan, som tycker att deras 6-årige son är en fjant som gillar trädgårdsarbete. Johan har stuckit efter ett gräl, Leyla och sonen åker till hennes far för att fira midsommar. Men inte verkar förhållandet vara något att satsa på.

Sommar och inga pengar att resa för. Det uppstår en härlig win-win-situation mellan kvinnorna - med helt olika bakgrund och ålder. Fin bok med en hel del trädgård och växter, inga direkta tips om skötseln. Mest om människorna.

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Fint boktips. Är filmen baserad på boken?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nej, de har inget med varandra att göra... utom namnet.

znogge sa...

"Gröna fingrar sökes" ligger här hemma och väntar. Många tycker den är väldigt bra så jag ser framemot att läsa den.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ska bli roligt att höra vad du tycker, jag njöt av läsningen.

Jokke sa...

Jag tycker att Helen Mirren är mycket bra skådespelare.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, håller med dig.

Annette sa...

En jättefin bok tyckte jag. Jag brukar tycka att feelgoodböcker är lagom bra, men den här var helt i min smak. Så trevligt att få läsa en feelgood som inte handlar om romantisk tonårskärlek.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, fin bok, jag försöker välja vuxenböcker :)

Nilmas Bokhylla sa...

Den har jag stående här i hyllan, en glad överraskning från Norstedts! Jag har inte kommit mig för att läsa den ännu dock, men snart så.

Hanneles bokparadis sa...

Nilma, en trevlig bok, lagom med trädgård.