Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 mars 2020

roliga böcker - tisdagstrio

Anglosaxisk humor under 100 år i text och bild (1952).
Pang i bygget (BBC2 1975-1979), The Complete Fawlty Towers av Connie Booth och John Cleese, med foton, repliker...
Fnitter-böcker från 1981-1983.

 


Roliga böcker (internationella glädjedagen den 20 mars)
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

24 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Pang i bygget har jag skrattat åt när den gick på tv.

Znogge sa...

"Fawlty Towers" är definitivt en favorit!

Mösstanten sa...

Pang i bygget har man ju sett åtskilliga gånger och haft mycket roligt. Fnitterböckerna har jag ett mycket diffust minne av. Jag minns inte om jag läste dem eller om jag bara hörde talas om dem.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, John Cleese är rolig.

Znogge, många goa skratt med Fawlty Towers.

Mösstanten, Fnitter-böckerna har blivit kvar i bokhylla, borde plocka fram.

Monika sa...

Rent generellt kan man nog säga att jag föredrar den typ av humor som anglosaxisk humor är :) Så jag kanske skulle läsa den boken.

Klimakteriehäxan sa...

Jag älskade Fnitter. Men vart har mina tagit vägen??? Har jag lånat ut dem till nån j-l ... som inte ... grrrr!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, annars får du komma och läsa i mitt referensbibliotek, får läsa på plats, lånar inte ut...

Ama de casa sa...

Fawlty Towers är himla bra! Älskar engelsk humor :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, brittisk humor är ju bäst :). 🇬🇧

Robert W sa...

En sammanställning över anglosaxisk humor låter kul.

Vargnatt sa...

Pang i bygget-serien gillar jag!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, en rolig tillbakablick :)

Vargnatt, många hysteriska skratt!

Mrs Calloway sa...

Anglosaxisk humor låter trevlig. Fawlty towers försökte jag se om för en tid sedan, men den höll inte riktigt, tyckte jag. Fnitter - böckerna minns jag, men inte vad det stod i dem

tanthuset.blogg.se sa...

Såna böcker kan vi behöva i dagens läge :)

Lena sa...

Har inte läst någon av böckerna. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, borde plocka fram Fnitter, feministisk humor

Mia, skratt håller en frisk :)

Lena, var så god.

Ugglanoboken sa...

Jag gillar fortfarande Fawlty Towers :-)

Sara Pepparkaka sa...

Ja Fawlty Towers är kul, kanske borde se lite på det igen!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, samma här :)

Sara, jag blir sugen på att skratta igen!

Evelina Nilsson sa...

Pang i bygget är kul!

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, gott skratt förlänger livet!

Åsa sa...

Pang i bygget är en favorit, så en bok om serien kan säkert också underhålla.

Boklysten sa...

Pag i bygget har jag såklart sett på tv men inte läst böckerna. Och bott på ett hotell i Luton som liknar Pang i bygget-hotellet väldigt mycket...

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, såg boken men köpte den inte.

Boklysten, låter som ett intressant hotell :)