Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 mars 2020

Karl - Authors and Characters

Olästa böcker i hyllan är en skatt. Karl Ove Knausgårds självbiografiska romansvit Min kamp kom ut i Sverige 2015, och jag har samlat på mig alla sex delarna: på loppis för en tia och några gratis när biblioteken rensar, den första köpte jag sist som pocket - för att ha alla (syns i headern, hyllan ovanför dörren). Någon gång kommer jag ta itu med honom, kanske inte idag. Knausgårds årstidsböcker har jag läst, fina.
Karin Holmberg har broderat fina omslag till Vilhelm Mobergs Utvandrarserie som jag läste på 1970-talet. Och sett den fantastiska inspelningen med Max von Sydow som Karl Oskar (att vår som heter så beror på att makens farfar och morfar hette så). Vi har även sett musikalen Kristina från Duvemåla på Göteborgs Operan.
 
"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos: Lyran.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Knausgårds etta väntar på mig.

Mrs Calloway sa...

så klart valde vi båda Knausgård!

Klimakteriehäxan sa...

Tummen upp för Karl-Oskar. Inga vibbar på Knausgård.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag är nyfiken på Knausgårds självbiografiska.

Mrs Calloway, en intressant författare

Klimakteriehäxan, sonen har inget mellanstreck

Lyrans Noblesser sa...

Älskar Utvandrarsviten!

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, fantastiskt!

Mia Eggimann sa...

De är så fina de pocketarna, vill ha.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag har riktigt gamla skruttiga av Moberg.

Znogge sa...

Jag tycker mycket om Mobergs böcker!

Robert W sa...

Jag kan inte läsa Utvandrarserien utan att inombords se och höra Max von Sydow, Liv Ullman, Monica Zetterlund och Allan Edwall.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Moberg är duktig på att beskriva kvinnor.

Robert W, jag hade läst böckerna innan jag såg inspelningarna.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Karin Holmbergs omslag är jättefina. Av Knausgård har jag läst en halv.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, vill läsa mer Knausdård men annat pockar på uppmärkdamhet.

Ylva sa...

De broderade omslagen är jättefina! Jag har läst den första Min kamp och det får räcka för mig, jag tycker inte alls om hans sätt att skriva; detaljerat och evighetslånga meningar...

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, lite manligt kanske...

Åsa sa...

Om Knausgård vet jag intet. Men Vilhelm Mobergs Utvandrarserie har jag ju åtminstone läst 2½ del. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, kanske de första delarna bäst :)