Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 maj 2023

Långt borta och nära av Marianne Ahrne i svtPlay

Långt borta och nära av Marianne Ahrne Svensk långfilm från 1976
Ett drama om Mania som börjar arbeta på ett mentalsjukhus. Hon är helt oerfaren och ger sig in i arbetet med stor entusiasm. En av patienterna är en ung man som helt har slutat tala. För psykiatern Jaeger är den unge mannen bara ett intressant fall men för Mania blir han något som kommer förändra hela hennes liv. Regi: Marianne Ahrne. I rollerna: Lilga Kovanko, Robert Farrant, Helge Skoog, Annicka Kronberg, Jan Erik Lindqvist, Bodil Mårtensson m.fl. En fin film jag såg två gånger på bio. Se: HÄR.

7 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tror inte att jag har sett filmen, men jag måste ha hört talas om den. Titeln är bekant.

Hanneles bokparadis sa...

filmen gjorde starkt intryck

Znogge sa...

Den har jag sett och även om det var länge sedan så minns jag att det var en film som berörde.

femfemman sa...

Har inte sett! Bra tips! Tack!

Hanneles bokparadis sa...

Marianne Ahrne är intressant författare

Anna i Portugal sa...

Den filmen har jag inte sett, storyn låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, filmen väckte många tankar.