Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 december 2017

Begravd jätte av Kazuo Ishiguro

"Man kan undra varför Axl inte vände sig till sina grannar där i byn för att be om hjälp att minnas det förflutna, men det var inte så lätt som man kunnat tro. För i detta bysamhälle diskuterade man sällan det som varit. Jag menar inte att det var tabu. Det jag menar är att det på något sätt hade bleknat och försvunnit in i en dimma som var lika tät som den som hängde över träskmarkerna." (sid 13)
Begravd jätte (Buried Giant) av Kazuo Ishiguro berättar om det gamla paret Axl och Beatrice som lever under 500-talets England i sin hydda i ett kollektiv - lite som Tolkiens hobbits, fast inte lika mysigt. Det gamla paret får inte ens ha vaxljus, fast de alltid varit mycket försiktiga med ljusen, de sitter i mörker.

De ger sig i väg för att leta efter sin son som bor i en annan by långt borta. Fast minnet sviker, ibland är de osäkra om denna son existerar. De börjar sin långa vandring genom hedar och berg, träffar riddare och munkar i kloster. De vandrar försiktigt för att inte skada sig och inte reta demoner, monster eller draken som sprider dimma, som gör att människor glömmer saker. Varför minns vi vissa saker och glömmer annat och gör samma misstag om och om igen? Trevlig tankeväckande läsning, jag tycker mycket om Ishiguros sätt att berätta.

"Det jag hört ryktas är att en man och en kvinna, sammanlänkade av ett ovanligt starkt kärleksband efter ett långt liv tillsammans, skulle kunna få färdas till ön utan att behöva ströva omkring där ensamma. Jag har hört att de skulle kunna få njuta av varandras sällskap, precis som de gjort under alla de år som det levt tillsammans. Kan det vara sant, båtkarl?" (sid 325)
Flera smakbitar: HÄR.

23 kommentarer:

Tantaugusta sa...

Jag håller på med den här och jag gillar historien men har väldigt svårt för dialogen. Tyvärr är det ganska myckrt av den varan så det kommer att ta ett tag för mig att ta mig igenom boken.

Monika sa...

Ishiguro hade jag tänkt läsa innan han fick Nobelpriset och det vill jag nog fortfarande :)

Ell-Pell sa...

En författare som jag ser fram emot att ta tag i ;-)

Evelina Nilsson sa...

Har nyss läst Återstoden av dagen och kan mycket väl tänka mig att läsa mer av honom.

Hanneles bokparadis sa...

Tant Augusta, dialogerna uppfattar jag inte som besvärliga.

Monika, jag vill absolut läsa mer av Ishiguro.

Ell-Pell, jag har mer i bokhyllan :)

Evelina, Återstoden av dagen nu i svt1, underbar.

Boklysten sa...

Har läst tre av hans böcker och tyckt väldigt mycket om alla tre,
Återstoden av dagen är favoriten. Den här vill jag definitivt läsa.

astridterese sa...

Det er ikke lenge siden jeg leste denne. Jeg ble meget forelsket, det er en veldig fin bok. Nå har jeg satt to av de andre bøkene hans på leselisten og håper å kunne begynne på dem i januar.
Ha en riktig fin adventssøndag, og God Jul!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Återstoden av dagen visades i svt1, men jag vill läsa också.

AstridTerese, visst är Ishiguro intressant författare, jag vill läsa mer. Tack det samma!

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten! Tänkt att jag ska läsa något av Ishiguro men inte riktigt bestämt vilken bok det blir. Trevlig tredje advent!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, önskar dig detsamma!

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbitarna. Sällan jag läser nobelpristagare, men Ishiguro blir jag mer och mer nyfiken på.

Mrs Calloway sa...

en väldigt fin bok som måste läsas långsamt

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag har läst många bra Nobelpristagare.

Mrs Calloway, precis, en bok att njuta av långsamt.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, tror att du skulle gilla denna, lite annorlunda.

Lena sa...

Den här är den enda bok av författaren som jag läst och jag gillar den jättemycket så jag kommer definitivt läsa fler.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, samma här.

Åsa sa...

Verkar som en rätt speciell bok, väldigt nyfiken på denna. Tack för smakbitarna.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, lånade på biblioteket.

KajsaLisa sa...

Låter rätt romantiskt :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, gammal fin kärlek är romantiskt ❤️

Paula i pörtet sa...

Hej, jag läste ju Never let me go, och såg en film på tv nyligen, men jag är inte helsåld på honom. Jag hittar inte koden, den som gör honom till en nobelförfattare. Genialiteten, menar jag, förstår att det måste finnas ett facit men som sagt, jag har inte fattat hans storhet.
Just nu läser jag Margaret Drabbles senaste, kom på att jag inte läst något av henne på tio år trots att jag alltid gillat henne, och hon kopplar greppet om mig direkt, även nu.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag tycker om Ishiguros texter, Drabbles bok är fin.