Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 maj 2019

Kappan av Inger Edelfeldt

   "Jag tänker Östermalmstant", sa Göran rätt förtjust. "En sån där som vill ha hållbar stil. Stel stil. Dyr stil, kanske. Välsydd, åttiotal. Har du fått den av nån?"
   "Nej", sa jag. "Jag köpte den. För över trettio år sen."
   "Du beundrade Margaret Thatcher?"
   "Inte ett dugg. Tvärtom." (sid 311)
Novellerna av Inger Edelfeldt har fått bra recensioner. Jag väljer Kappan som handlar om den jättedyra oanvända yllekappan á la Margaret Thatcher, köpt av den då fattiga studenten på NK på 1980-talet. Kan man göra något av den?


Novell IV hos Ugglan:
16. Läs en novell med ett klädesplagg i titeln.

4 kommentarer:

Znogge sa...

Intressant val för en fattig student...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, eller hur... ibland vill man göra så med snorkiga expediter...

KajsaLisa sa...

Tänk att man kan göra noveller av allt :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, bra noveller är underbar läsning :)