Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 maj 2019

Mörka alléer av Ivan Bunin

"Det blir gaslukt, kaffe och öl på Wiens centralstation igen, etiketter på österrikiska och italienska vinflaskor på borden i den soliga restaurangvagnen i Semmerings snömassor, fullt av män och kvinnor med europeiska ansikten och kläder i den där vagnen till frukost... Sedan natt, Italien... På morgonen, på vägen längs havet mot Nice, ibland med svindlande fart i tunnlarnas dånande och rykande mörker och svagt lysande lampor i kupétaket" (sid 94)
Mörka alléer av Ivan Bunin (1870-1953) innehåller tjugotvå kärleksnoveller, möten mellan män och kvinnor som korsar varandras väg för att strax skiljas igen."I Ryssland värderar man Bunin lika högt som Turgenjev, Tjechov, Tolstoj." 1933 tilldelades Ivan Bunin som den första ryske författaren Nobelpriset i litteratur. I sitt hemland är han en levande klassiker och en av de mest lästa författarna.

Novellen Genrich berättar poeten som behöver sin frihet, inte binda sig. Ett glatt liv med resor, kvinnor, champagne, konjak, gin, whisky. Ett uteblivet möte långt före mobilernas tid, brev och telegram som gällde 1940.  Vad vet vi om varandra egentligen?


Novell IV hos Ugglan:
34. Läs en novell där ett brev spelar en viktig roll.

8 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Genrich. Vad vi vet om varandra är en spännande fråga :)

Tack för boktips :)

Hanneles bokparadis sa...

Christina, värt att fundera på :)

Mösstanten sa...

Den novellsamlingen verkar spännande. Jag tror att det var Byn jag läste av Bunin, men han är ju uppenbarligen intressantare än så.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, ny Nobelpristagare för mig.

Lena i Wales sa...

Verkar vara en bra novell. Gillar noveller, korta historier med mycket innehåll.
Önskar dej en skön dag!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, önskar dig detsamma!

Ugglanoboken sa...

Det här blir jag sugen på att läsa! Har inte heller läst något av just den här Nobelpristagaren tidigare. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, roligt att upptäcka en bra rysk författare!