Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 januari 2020

Utmaning för 2020: Litteraturpristolvan


  • ALMA-priset
  • Augustpriset
  • Bookerpriset (Man Booker Prize for Fiction)
  • Borås tidnings debutantpris
  • Internationella Bookerpriset (Man Booker International Prize)
  • Nobelpriset i litteratur
  • Nordiska rådets litteraturpris
  • Pulitzerpriset för skönlitteratur (USA)
  • Svenska deckarakademins pris (bästa svenska kriminalroman, bästa till svenska översatta kriminalroman eller debutpriset)
  • Sveriges Radios romanpris
  • Women's Prize for Fiction 
  • Årets bok (Bonniers bokklubbar)
Litteraturpristolvan hos: Ugglan & Boken, som har listat 12 olika litterära priser och siktar på att läsa åtminstone en bok från varje pris under 2020 (nya eller gamla vinnare). Det måste inte vara i en viss ordning eller precis en bok per månad. Böcker och författare som blir tilldelade litteraturpriser är oftast läsvärda.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Det brukar jag också försöka göra, dock utan som utmaning utan det bara faller sig så. Sedan är vissa priser intressantare än andra tycker jag. Framförallt gillar jag när barn- och ungdomsböcker lyfts fram för det är där läsandet måste börja!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bäst när man väljer böcker efter smak och lust.

Ugglanoboken sa...

Det ska bli kul att leta fram läsning bland alla de här pristagarna!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, letandet är ibland halva nöjet!

Ama de casa sa...

Oj... Det var nog inte nån utmaning för mig det... Håller mig till Skyltsöndagen och veckas ord hos Sanna :-D

Ha en fin fortsättning på det nya decenniet!

Christina Karlsson sa...

Härlig utmaning. Jag har två nobelpristagare som ligger och väntar på mitt nattygsbord :)

Vilken börjar du med?
God fortsättning!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det låter också trevligt och intressant :)

Christina Karlsson, trevligt, jag har inte hunnit tänka :)
God fortsättning!

Klimakteriehäxan sa...

Den utmaningen klarar jag galant - eftersom man får använda pristagare från förr ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det finns en hel del valfrihet.