Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 maj 2019

Det vackra mysteriet av Louise Penny

 "Murarna var minst tre meter höga, gissade Gamache. Ingen hade klättrat ut ur trädgården. Och den enda vägen in i den gick genom abbéns sovcell, bakom bokhyllan.
    Gamache såg sig om, betraktade byggnaderna. Ingen där inne i klostret kunde komma in i abbéns trädgård - inte ens titta in i den.
    De kanske inte ens visste att den fanns, funderade Gamache. Var det möjligt?
    Var den här trädgården inte bara privat, utan hemlig?" (sid 51)
Det vackra mysteriet (2019) av Louise Penny är åttonde boken i serien om kriminalkommissarie Armand Gamache och Jean-Guy Beauvoir från Québec-polisen. Jag har inte läst tidigare men sett på tv. Inga utomstående ges tillträde till klostret Saint-Gilbert-entre-les-loups, inbäddat i den vilda naturen utanför Québec. Ett tjugotal munkar, som har avgett tysthetslöfte, lever i frid och bön, odlar grönsaker, föder upp kycklingar, producerar choklad och sjunger. Deras uråldriga mässor har blivit kända som »det vackra mysteriet«. Den beundrade körledaren som höll i mässor har hittats mördad i klostrets trädgård. Det krävs flygplan och båt för Québec-polisen att komma dit. En välskriven spännande deckare i en annorlunda värld, intressant.

   "Men den där nästan omärkliga rörelsen hade avslöjat munken lika tydligt som om han hade skrikit högt.
   Det här var en  en skara män som kommunicerade hela tiden. Bara inte med ord. Minsta gest fick en mening och betydelse som skulle gå förlorade i den jäktade, bullriga yttervärlden." (sid 90)
 Modernista.
Flera smakbitar: HÄR.

27 kommentarer:

BP sa...

Svar: Jo då, jag har sett ditt påfågelsrum. Du gav mig länken förut. Om du vill ha mina "bokmärken" med påfåglar är det bara att mejla mig din adress. Då skickar jag dom till dig efter de varit med i utmaningen;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag är väldigt svag för påfåglar ❤️

Mösstanten sa...

Undrar vad det beror på, men deckare i kloster verkar alltid så spännande.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag har inte läst någon tidigare, inte sett heller...

Lottens Bokblogg sa...

Har läst den första i den här serien, och har rätt många. Så även om den här kom med posten så tar det ett tag innan den blir läst.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, verkar rätt fristående, denna är min första, riktigt bra.

Monika sa...

Den här ska jag läsa så småningom, men jag har fyra tidigare delar att läsa först.

astridterese sa...

Jeg elsker bøkene til Louise Penny. Men det er bare de 4 (tror jeg) bøkene som er oversatt til norsk. Da stoppet jeg der selv om jeg egentlig hadde tenkt å lese dem ferdig på engelsk. Det er et prosjekt jeg får ta opp igjen :-)
Ha en riktig fin søndag!

Benita sa...

Tack för smakbiten! Har inte läst den boken.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, trevligt för dig, jag tyckte det gick bra att direkt hoppa på den 8:e.

AstridTerese, Min första bok av Penny, riktigt läsvärd.

Benita, boken är helt ny.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Tack för smakbitarna! Älskat dem som jag har läst av henne men har en del att ta igen. :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, jag har nog inte avsikt att läsa alla :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Ingen bok jag kände till.

Bokdamen sa...

Har läst ett par andra böcker av författaren. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, helt färs bok, ny för mig också.

Bokdamen, visst är Louise Penny bra.

Cinnamon sa...

Har jag inte läst något av författaren än men vill prova något. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Kloster är för mig en fantasieggande miljö, som är kul att läsa om. Däremot är jag ju dessvärre inte deckarfantast. Tack för smakbit, ha en skön söndag. Här får man ha ullstrumpor och mössa på!

Boklysten sa...

Har ännu inte läst något av den författaren men jag är ordentligt frestad.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakbiten jag visste inte att den gick på tv.

Mrs Calloway sa...

den boken tänker jag läsa vad det lider. tack för smakebiten!

Åsa sa...

Verkar som en spännande miljö för en mordhistoria. Tack för smakbiten!

Hanna sa...

Tack för smakbit. Den här måste jag läsa!

Josephine sa...

Mmmm jag gillar miljöbeskrivningen! och sättet att "prata" utan ord. Eftersom originalet är på engelska kan jag nog betälla den genom Sterlings bookshop. :-)

Josephine igen sa...

så du har inte läst klassikern "I rosens namn"? den utspelar sig i kloster. Likaså en serie deckar-böcker om med kloster under medeltiden tror jag i England fast jag har glömt författaren.. Ellis ngt?

Hanneles bokparadis sa...

Josephine, Rosens namn av Umberto Ecos har maken nog i bokhyllan.

Sara Pepparkaka sa...

Det var en som hade gillat Louise Penny, läst alla och då blivit rekommenderad att prova Peter May. Kanske det funkar tvärtom också, en som gillar Peter May (som jag) kanske skulle gilla Louise Penny?

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag har läst lite av både May och Penny, gillar båda.