Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 maj 2020

Therese - Authors and Characters

Den mystiska rubinen (Adventure of the Strange Ruby 1960) av Enid Blyton berättar om Pat och hans syster Tessa, de rödhåriga bortrövade föräldrarlösa tvillingarna Fanny och David Gatherhood, samt deras falska guvernant Miss Twisley. Hade man inga mobiler, kunde man vissla till varandra.
Aftonland (2017) av Therese Bohman om kvinnlig professor i konsthistoria.


"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos Lyran.

14 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag fick leta länge efter ett alternativ till Bohman som var den jag
först tänkte på.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, inte helt lätt idag.

Mrs Calloway sa...

Therese Bohman var den första jag tänkte på, förstås. men sedan hittade jag minsann en annan, som jag brukar läsa som kritiker

Veiken sa...

Enid Blyton, en favoritförfattare i min ungdom. Blir glad av att läsa hennes namn!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, i efterhand kommer man på fler och fler

Veiken, Enid Blyton läser jag fortfarande ❤️

Klimakteriehäxan sa...

Inser det kloka i att jag valt bort denna bloggarstafett. Kommer inte på en enda Therese med litterär anknytning.

Mia Eggimann sa...

Jag är inte så bekant med någon av dessa. 😏

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte alltid så lätt att komma på.

Mia, jag tyckte om båda böckerna.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Har du koll på alla Enid Blyton?! Tyckte mycket om Aftonland. Therese Boman verkar också vara härlig som person.

Scylla sa...

Therese Bohman har jag också. Du har koll på din Blyton du! :)

Robert W sa...

Kul att du fick in Enid Blyton igen :D

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, inte alla Blyton... men kanske hundratal som är översatta till svenska.

Scylla, en av mina favoritförfattare ❤️

Robert W, lite av en slump att jag hittade denna :)

Hanna / Rak i ryggen sa...

Läste massor av Blyton, men idag skulle jag inte för mitt liv kunna räkna upp karaktärerna 😌

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag har ju läst Blyton ganska nyligen :)