Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 juli 2021

mansnamn i titeln - kulturfråga

Bengt (2003) av Erik Andersson (som översatt Tolkien och James Joyce), jag hittade fortsättningen Den larmande hopens dal (2008) i veckan på bibliotekets gallringshylla.
Simon och ekarna av Marianne Fredriksson, sett filmatiseringen, dotter och jag sett den som teater också i Göteborg. Boken har mer i sina personporträtter.
David Copperfield av Charles Dickens, sett filmatiseringen.
 
Samuels bok av Sven Delblanc, en klassiker som jag har oläst i bokhyllan.

Vilka böcker med mansnamn i titeln vill du lyfta fram? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

femfemman sa...

För ovanlighetens skull ett par böcker som jag har läst. Simon och ekarna och... Så klart..Copperfield. Men det var ett tag sedan.... Idag ser jag gärna filmer som utgår från böckerna...

Anki sa...

Jag har också sett filmen Simon och Ekarna. Jag tyckte om den. Kunde läsa boken också.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, visst är det kul att titta på bra filmer...

Anki, dottern var besviken på filmen Simon och ekarna, boken mycket bättre.

Veiken sa...

Simon och ekarna ha jag sett, men i övrigt kommer jag inte på titlar med mansnamn, Minnet är bra, men lite kort! Hahaha!

Mrs Calloway sa...

har läst Samuels bok och David Copperfile. läste däremot aldrig Simon och ekarna men däremot Evas bok och övriga delar i serien. Bengt har jag inte läst heller

Znogge sa...

"Simon och ekarna" tyckte jag mycket om.

Klimakteriehäxan sa...

Tror jag läst alla Marianne F:s romaner, den om Simon är dock inte hennes allra bästa.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Erik Anderssons romaner är kanske inte så kända.

Znogge, visst är den bra.

Klimakteriehäxan, Simon och ekarna är riktigt bra.

wiolettan sa...

Detta var obekant för mig, inte alls ovanligt, men låter intressant, för person porträtter tycker jag om.

Ama de casa sa...

Vi så David Copperfield himself i Las Vegas :-)

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, litterära biografier är intressant läsning, dessa är mer som romaner.

Ama, kul att träffa på litterära personligheter!

enligt O sa...

Senaste filmatiseringen av David Copperfield var riktigt bra!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, tack för tips, den har jag inte sett!