Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 december 2021

isigt, kallt eller vitt - tisdagstrio


1 Den skotska vinterön (2021) av Jo Thomas.

2 På tunn is : En resa till Antarktis av Jenny Diski.

3 Om snö och guld (2021) av Inger Edelfeldt berättar om Miranda vars mamma ser henne som destruktiv, pappan är sällan hemma, i skolan betraktas hon som konstig.





Isigt, kallt eller vitt
- tisdagstrio
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

26 kommentarer:

Mösstanten sa...

Spännande trio. Jenny Diskis bok vill jag nog läsa. Måste kolla läslistan.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, gillar Jenny Diskis böcker.

Monika sa...

Där kom den igen, Den skotska vinterön. Du har snart fått mig att läsa den.

Vargnatt sa...

Har inte läst någon, tack för tips!

znogge sa...

Nummer 1 skulle jag vilja läsa. Verkar lättsam och mysig.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, toppen med bra rips 🙂

Vargnatt, olika men alla tre bra.

Znogge, lättsamma böcker i trevlig omgivning förgyller tillvaron.

Klimakteriehäxan sa...

Tre jag inte kände till. Vet inte hur sugen jag blir???

Fialia sa...

Titeln "Den skotska vinterön" lockar mig.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, alla tre är bra, på olika sätt.

Fialia, ö-miljöer är ofta trevliga.

Mia Eggimann sa...

Nummer 1 har jag tänkt läsa.

Maria sa...

Jag tycker Inger Edelfeldt är en bra författare och hennes bok som du tipsar om verkar läsvärd.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Skottlandmiljö med snö är mysigt.

Maria, jag gillar det jag läst av Inger Edelfeldt.

femfemman sa...

Bra med lättläst. Men helst vill jag ha grönt gräs.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, klart roligast att ligga på gräsmatta och läsa 🙂

Robert W sa...

Okända böcker för mig. Men trevlig tomtebild högst upp på bloggen :)

Ugglanoboken sa...

På tunn is skulle jag vilja läsa!

Lena sa...

Tack för en intressant trio.

Ama de casa sa...

Antarktis... Det är verkligen ett ställe jag skulle vilja besöka!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, hann ta bilden innan allt snö smälte bort 🙂

Helena, jag tycker mycket om Diskis texter, och hon gillar inte riktigt att resa!

Lena, jag tycker alla tre är bra.

Ama, då har ni ett ställe där ni inte varit!

Mrs Calloway sa...

Den skotska vintern kände jag inte till. Diski har jag läst och Edelfeldt väntar i hyllan

Cinnamon sa...

Den skotska vinterön har jag i min bokhylla på Storytel.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Jo Thomas bok är helt ny, bra författare alla tre.

Cinnamon, trevlig läsning nu före jul.

Robert W sa...

Det här var ett gammalt inlägg ;)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det är väl tillåtet med återanvändning...

Åsa sa...

Antarktis vet man inte mycket om. Spännande plats.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, det blir genom tv och böcker man kan få en uppfattning.