Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 december 2021

den bästa boken i år - kulturfråga

Det har varit ett bra bokår, många bokpärlor, och året är inte slut än.
Shuggie Bain (2021) av Douglas Stuart vann 2020 års Booker-pris och inte konstigt. En otroligt stark bok. Om jag någon gång ska skriva en bok, vill jag skriva som Stuart. Året är 1981 och industristaden Glasgow är nere för räkning.

Samlade verk
(2020) av Lydia Sandgren är hennes debut, 700 sidor och väldigt göteborgskt, alltid kul att läsa om miljöer man känner igen. Universitetsvärlden, Magasinet, Läsesalen. Boken har en lokalanknytning men är allmängiltig på många plan. Två vänner med helt olika bakgrund, kontraster.


Trion
(2021) av Johanna Hedman anses vara stockholmsmotsvarigheten till göteborgska Samlade verk av Lydia Sandgren, blandade recensioner av kritiker (vilket tråkigt ord!). Thora, Hugo och August - tre vänner i tjugoårsåldern som tillbringar all tid tillsammans: hänger på caféer, cyklar till Djurgården om sommarnätterna, möter våren i Paris.



Vilken är den bästa boken du läst i år? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

16 kommentarer:

znogge sa...

Jag tycker alltid det är svårt att utse en bok som den bästa men det viktigaste är att det finns många bra :D

Mrs Calloway sa...

har läst Samlade verk och den gillade jag inte. de andra två ligger fortfarande i läshögen

Susjos sa...

Spännande böcker, Trion lockar mest.
Ha de fint!

femfemman sa...

Får ta tag i den gula tjocka boken som ligger i olästhögen, det förstår jag... Go jul!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag betygsätter inte böcker, svårt.

Mrs Calloway, Sandgren beskrev den där undomens osäkerhet väldigt bra.

Susjos, Trion är fin om man är bekant med Stockholmsmiljön.

Anna-Lena, varje läsare har sin egen upplevelse av böcker, önskar detsamma!

Klimakteriehäxan sa...

Shuggie Bain väntar fortfarande på mig ...

Robert W sa...

Ja just det ja, Shuggie Bain vill jag ju läsa.

PS. Är det körsbär i likör på bilden överst på bloggen? Körsbär i likör var min favorit i Aladdinasken, men för några år sedan togs den bort. Snyft!

enligt O sa...

Måste ge Shuggie Bain en ny chans. Försökte i somras, men fastnade inte.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, körsbär i likör är min favorit också 🍒

enligt O, Shuggie Bain är så mycket, inte bara en fantastisk kärlekshistoria mellan mor och son.

Mösstanten sa...

Shuggie Bain har jag ännu inte läst. Den står på bokvagnen och väntar. Trion tyckte jag inte tillhörde de bästa böckerna i år.
Men God Jul i alla fall! Nu tar jag julledigt. Nästa år sätter jag igång igen.

Christina Karlsson sa...

Det låter intressant, skulle gärna drömma mig tillbaka till studietiden, älskade att sitta i läsesal med klasskompisar och göra skolarbete...och att strosa runt i biblioteket. Tack för läsetips!
Och ha en riktigt God och Fin Julhelg!
Kram Christina

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, gillade den världen som Sandgren och Hedman beskrev, inget jag upplevde som riktigt ung, men kände igen, jag tar ingen julledighet, ha det gott.

Christina, min studietid hade jag bara för några år sedan, så jag minns det från nutid nästan, gillade atmosfären på biblioteket, tack detsamma!

Scylla sa...

Shuggie Bain var helt fantastisk. Samlade verk tyckte jag också om. Trion har jag i läslistan, men har ännu inte kommit till skott.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, tre riktigt fina läsupplevelser.

Linnea/Bokblomma sa...

Samlade verk var min topp 1 förra året. :)

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, jag tyckte mycket om Sandgrens bok.