Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 februari 2022

vem i bokvärlden - kulturfråga

Jag skulle gärna ta en promenad med Leopold Bloom på Dublins gator, vänta på honom som frun Molly. Bloom som är huvudperson i James Joyces roman Odysseus. Jag gillar den helt vardagliga lunken. Jag skulle även gärna passa på att ta en guinness med W. B. Yeats (1865-1939) eftersom vi nu befinner oss i Dublin med Bloom.

Vilken bokvärld skulle du vilja leva i och vem skulle du vara? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

12 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Jag har vandrat runt mycket på Dublins gator och njutit av atmosfären, men inte tillsammans med ovan nämnda och Guinness byter jag gärna ut mot vin.
Annars är allt bra😊.

femfemman sa...

Läste just Jojo Moyes "Under Londons broar" Hästtjejen Sarah skulle passa mig bra. Ung, vacker och en jäkel på att rida...
Sen fanns det mycket som var superjobbigt.Men slutet bra....

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, vin kan jag dricka hemma 😀

Anna-Lena, Moses är bra författare.

Mrs Calloway sa...

skulle gärna vandra på Dublins gator. a nice chat med Brendan Behan skulle sitta fint

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det skulle kunna bli livliga diskussioner med Behan.

znogge sa...

Har ingen aning faktiskt men kanske Boris Pasternak i Moskva. Dock bara ett tillfälligt besök...

Klimakteriehäxan sa...

En tur på Dublins gator skulle jag vilja ta vilken dag som helst.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Boris Pasternak får mig att tänka på snö...

Klimakteriehäxan, Dublin är väldigt trevlig stad.

Ama de casa sa...

Jag gillar att bo i min egen värld och vara mig själv :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, du som har fler hotellnätter än någon annan jag känner! 😀

enligt O sa...

Spännande att få vara med under Blooms dag på ett hörn!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Bloom hade ju många vänner, mycket musik, god mat och goda drycker hann han med!