Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 februari 2022

Big Book Of Female Detectives

Big Book Of Female Detectives (2018) av Otto Penzle, 1120 sidor och 1,2 kg.
Otto Penzler gathers the most iconic women of the detective canon over the past 150 years, captivating and surprising readers in equal measure. The 74 handpicked stories in this collection introduce us to the most determined of gumshoe gals. From groundbreaking cops like Baroness Orczy's Lady Molly to contemporary P.I.s like Sue Grafton's Kinsey Millhon, and include indelible tales from Agatha Christie, Carolyn Wells, Edgar Wallace, L. T. Meade and Robert Eustace, Sara Paretsky, Nevada Barr, Linda Barnes, Laura Lippman, and many more.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vilken rolig bok att ha! Men tung. Har du precis nyligen köpt den?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag lånade denna på biblioteket, men kostar 220 kr på Bokus, finns andra roliga: Christmas at The Mysterious Bookshop

znogge sa...

Vilken härlig bok men vilken tegelsten! Ingen bok att läsa när man ligger i sängen precis...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kanske lika bra att man inte förlorar nattsömnen…. 🙂

Ama de casa sa...

Utrikiska böcker är inget för mig, utom i nödfall när inga svenska böcker finns att tillgå. Så var det ofta under vår backpackingtid i unga år :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, är det inte bra att uppehålla sina språkkunskaper… 🇬🇧