Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 februari 2022

framtidsskildringar - tisdagstrio

o
Mord med guldkant (Glory in Death) av J D Robb alias Nora Roberts innehåller mord. Året är 2058, datorer är små och behjälpliga, läsplattor, bilarna manövreras med autopilot. Androider serverar drinkar, städar, sovrumsrobot som plockar upp kläder från golvet. Snabba flyg till andra länder och planeter. Boken kom ut första gången 1995 och det förklarar att många av dessa tekniska finesser inte längre är så fantastiska. Idag har även förskolebarn armbandsur som mobiler, och de vuxnas röststyrda armbandsur fungerar som små datorer, vardag nu.


Överlevaren (Last One at the Party 2021) av Bethany Clift, december 2023 och världen som vi känner  är över, hela mänskligheten har utplånats av ett virus, en kvinna i London har på något sätt ändå överlevt. Fira juldag ensam i ett öde postapokalyptiskt London, vad gör man då?

Dune (1965) av Frank Herbert är berättelsen om kampen om herraväldet över Arrakis är en storslagen historia om makthunger, religion, svek, begränsade naturtillgångar, vi såg filmen i höstas. Timothée Chalamet som omslagspojke i Time.


Framtidsskildringar
- tisdagstrio temat hos: Ugglan.

30 kommentarer:

Rämmengården sa...

Överlevaren vill jag gärna läsa. Verkar spännande. Tack för tips!

Mösstanten sa...

Idel okända böcker för mig. Spännande! Och en hushållsrobot vore inte så dumt att ha.

Monika sa...

Det är inte ofta vi har någon bok samma, men i dag hände det 🙂

Dune har jag inte läst, bara sett som film och då bara den gamla versionen. Ska se den nya någon gång också har jag tänkt.

Ugglanoboken sa...

Spännande att det som ter sig så främmande helt plötsligt är sådant vi använder idag! Dune skulle jag vilja läsa. Minns att jag kanske, möjligen, har sett en filmatisering, men boken lockar!

Hanneles bokparadis sa...

Nina, tycker mycket om Överlevaren.

Mösstanten, olika sorters hushållsrobotar är vardagsgrejer nu.

Monika, jag känner igen en del av dina böcker 🙂

Helena, utvecklingen går fort, filmatisering av Dune såg vi på bio före jul.

Mrs Calloway sa...

har inte läst någon i din trio. men jag känner till Robb och Frank Herbert

Ama de casa sa...

Ser man till utvecklingen så har framtiden klampat på med stora kliv på senare år...

Klimakteriehäxan sa...

"Mord med guldkant" låter fantasieggande!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Bethany Clifts debut är riktigt bra.

Ama, jo, framtiden är här...

Klimakteriehäxan, klart läsvärd bok!

znogge sa...

Tekniken har gått snabbare än vad många trodde och så lär det fortsätta misstänker jag.

Vargnatt sa...

Överlevaren gillade jag :)

Lena sa...

Överlevaren har jag i hyllan och skall läsa. Tack för övriga tips.

Robert W sa...

Överlevaren har jag med i min trio. Jag älskade den!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hänt otroligt mycket under min livstid.

Vargnatt, samma här!

Lena, ska bli roligt att höra vad du tycker.

Robert W, fantastisk debut!

Cinnamon sa...

Har försökt läsa Robbs bok men gillade inte den. Tack för tips om de andra två.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag har läst ett par bra böcker av Robbs.

Mia Eggimann sa...

Dune är jag lite sugen på den finns ju på rean.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, en klassiker, maken läste boken för länge sedan, vi såg den första filmen före jul, den andra kommer nästa år.

femfemman sa...

Gillar egentligen dystra framtidsromaner, med en strimma av hopp. Har läst många ungdomsböcker i genren. Vore intressant att läsa någon av ovanstående... eller de kanske är för svåra för ungdomsboksläsaren? Kommer f ö. att tänka på Jersilds "Efter stormen" Det var mängder av år sedan som jag läste den, liggandes i solen under några varma sommardagar... då man ännu inte börjat prata om malignt melanom. ( Bryr mig fortfarande inte .. nu är jag ju ändå gammal...!). Tror att just den boken är den som bitit sig fast i mitt medvetande, mest av alla böcker jag läst

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jo, det finns massa böcker i denne genre för alla åldrar, om sjukdomar läser jag ogärna...

Maria sa...

Överlevaren verkar vara en bok för mig! Skriver upp den på min lista!

Hanneles bokparadis sa...

Maria, riktigt bra debut av Clift.

Scylla sa...

Inte läst någon, men Överlevaren och Dune står på läslistan.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, båda bra, maken läst Dune.

C.R.M. Nilsson sa...

Dune är den enda jag har läst av dessa. Tack för tips om de övriga!

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, maken har läst Dune för länge sedan, filmen såg vi tillsammans.

FrökenChristina sa...

Duneserien består väl idag av åtta böcker? Tror Herberts son skrev klart dem men kan minnas fel. Det verkar som nya filmen ska få en uppföljare.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, vet inte exakt hur många böcker, men en film till blir det nästa år.

Åsa sa...

Dune skulle jag vilja läsa. Se också förstås.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag tyckte om filmen.