Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 september 2017

Mord med guldkant av Nora Roberts

Mord med guldkant (Glory in Death) av J D Robb alias Nora Roberts med det vackraste omslaget börjar direkt med mord på den framgångsrika och kända åklagaren Cicely Tower som hittas på en trottoar i regnet. Hon är bekant med  kriminalinspektör Eve Dallas, som känner offret eftersom de har arbetat ihop.
Det blir flera mord och alla har kopplingar till varandra. Året är 2058, datorer är små och behjälpliga, läsplattor, bilarna manövreras med autopilot. Androider serverar drinkar, städar, sovrumsrobot som plockar upp kläder från golvet. Snabba flyg till andra länder och planeter. Boken kom ut första gången 1995 och det förklarar att många av dessa tekniska finesser inte längre är så fantastiska. Idag har även förskolebarn armbandsur som mobiler, och de vuxnas röststyrda armbandsur fungerar som små datorer, vardag nu.

Men om man tänker 2058 så skulle man kanske förvänta sig mer hållbar utveckling - men kanske är det roligare att läsa och drömma om glamoröst liv med läcker mat, fina kläder, egen butler i fantastiska lägenheter i Manhattan eller i Rom: "dörrar som gled upp till en foajé inredd med guld och elfenben och en liten klirrande fontän i form av en sjöjungfru." (sid 134)

Med pengar kan man fixa det mesta, även utseende. Mediafolk har det betydligt bättre ekonomiskt ställt än poliser: "Det var välbekant att mediatalanger ofta satsade sina tre första årslöner på kirurgiska förbättringar." (sid 272)

Trots all teknik kan man inte veta eller fixa allt: "Tyvärr kan varken vetenskapen eller tekniken ännu förutse framtiden.Man kan programmera in sannolikheter, men men impulser eller känslor kan inte tas med i beräkningen." (sid 239)

Precis lagom sex mellan kriminalinspektör Eve Dallas och den stenrike irländske pojkvännen Roarke, som gärna skulle äga den självständiga Eve. Välskrivet av en som haft de flesta av sina böcker i bestsellerlistor, spännande intriger, håller greppet till sista sidan.
Flera smakbitar: HÄR.

26 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

stiligt omslag!men ännu stiligare är den virkade påfågeln i bakgrunden. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst är det vackert!

Monika sa...

Av Nora Roberts har jag läst två eller tre böcker, men nu låter jag nog henne vara. Det är alldeles för mycket kärlekstrams och romantik i hennes böcker för att passa mig :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, det stämmer nog :)

Benita sa...

Tack för smakbiten! Har inte läst något av Nora Roberts.

Hanneles bokparadis sa...

Benita, nån gång får väl bli den första.

znogge sa...

Nora Roberts är definitivt inte en av mina favoriter. Tycker att böckerna är ytliga och stereotypa...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag kan inte jämföra men denna var välskriven och spännande.

astridterese sa...

Jeg vet jeg har lest Nora Roberts or lenge siden, men jeg kan ikke huske hva boken eller bøkene handlet om. Av og til kunne jeg tenkt å lese om igjen bøker for å se hvordan jeg ville likt dem nå :-) Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Astrid Terese, hon har skrivit många böcker, tack det samma!

Lena sa...

Har läst några böcker av Nora Roberts för ett bra tag sedan. Vill läsa mer och har faktiskt flera böcker stående i bokhyllan att välja mellan. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, hon skriver ju bra men kanske inte min favoritgenre.

Evelina Nilsson sa...

Har läst någon bok mitt i serien om Dallas, men fick som ingen riktig ordning på alla karaktärer. Är nog annorlunda om man faktiskt börjar från början. Tack för smakebiten!

Boklysten sa...

Har läst ett par böcker av Nora Roberts men inte just den här. Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Nora Roberts har jag läst några böcker av för länge sen. Tack för smakbiten!

KajsaLisa sa...

Låter som en underhållande framtidsvision även om den har några år på nacken :)

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, jobbigt när böcker har för många karaktärer.

Boklysten, var så god!

Åsa sa...

Tack för smakbitar! Framtidsvisioner kan vara underhållande och ibland intressanta. :)

Sara Pepparkaka sa...

Jag har faktiskt inte läst Nora Roberts som JD Robb. Kanske någon gång!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, hon har varit ganska produktiv.

KajsaLisa, det är ju såna detaljer som är så roligt!

Åsa C, absolut, intressant läsning!

Sara, visst är hon underhållande!

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Det här är en författare jag har funderat på att läsa något av.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, välskrivet, underhållande och spännande.

nalta norrland sa...

Jag som trodde jag läst allt av Nora Roberts har missat just denna... jag har tidigare böcker av J D Robb i bokhyllan :)

Hanneles bokparadis sa...

Nalta, jag har en med en fyr på omslaget :)

Rämmengården sa...

Ja du har rätt jätte fint omslag. Denna boken skulle jag verkligen vilja läsa. Tack för tips kram

Hanneles bokparadis sa...

Nina, riktigt bra läsvärd bok, kram