Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 augusti 2014

Om hävden upphör, biologisk mångfalld

Om hävden upphör var en av mina favoritböcker när jag stod där med lera och söndersprängt berg. Lite blåklockor hade jag sett och drömde om äng och vilda blommor. Jag köpte lie och lärde mig använda det. Idag i Sverige när vi inte har betande djur, är ängsblommor i fara. Men lyckligtvis klipper man dikeskanterna och där finns det rik fauna. Biologisk mångfalld i egen trädgård är spännande!
Hemma hos oss får ängsblommorna blomma vid vägen innan jag klipper ner.

7 kommentarer:

znogge sa...

Ju mer blomning desto vackrare! Tycker i alla fall jag :-)

Hannele sa...

Znogge, och det vilda berikar!

Mrs Calloway sa...

jag minns barndomens vägkanter och beteshagar med artrik flora och doftande, soldruckna smultron...

Mrs Calloway sa...

ett underbart faktablad!tack för det!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vägkanterna är artrika fortfarande, man är medveten om det, man har minskat på gifter och annat.

Freja sa...

Vi slog med lie i tre år innan det blev gräsmatta hos oss, men efter kanten växer det fortfarande lite av varje...

Hannele sa...

Freja, lie är toppen på rätt ställe!