Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 januari 2019

Flickan i fönstret av Assar Andersson

"Det hade snart gått fyra månader och Allan Börjesson visste att han inte kunde hålla henne gömd mycket längre till. Förr eller senare skulle någon misstänka eller rent av upptäcka henne och då skulle de hitta de andra kropparna också. Det som oroade honom var den nye brevbäraren som verkade vara en nyfiken en. Men också när Annabelle och Ingvar bestämt sig för att sälja. Naturligtvis visste hans grannar inget om flickan men även om de vetat hade han en hållhake på dem. Annabelle och Ingvar skulle aldrig ringa polisen eftersom de var fullt införstådda med att de själva också skulle ställas inför rätta."

Flickan i fönstret av Assar Andersson börjar med flickan som sitter fångad i en källare, hon försöker hålla sig lugn, precis som hennes pappa har sagt till henne, om hon skulle hamna i en läskig situation. Men pappan kan inte ha menat en sådan här situation, tänker hon. Andersson skriver bra, otroligt spännande första del av hans trilogi.

Förlagets beskrivning: "På visningen av huset tycker Anders sig känna igen Ingvar Nilsson, men kan inte placera honom. När Anders och Monica gått in, tillsammans med Annabelle Nilsson, står Chris och Ingvar kvar därute. Det ringer i Chris telefon, och när han svarar går han mot grannhuset. Han stannar till och tycker sig höra en engelskspråkig flickröst inifrån huset."

flera smakbitar: HÄR.
har även läst: När de sista duvorna har tystnat av Assar Andersson
Det saknas en färg på Dalis palett av Assar Andersson.

24 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Assar Andersson har gått mig förbi totalt. tack för smakebit! (Vad gör vi uppe kl 06 på söndagsmorgonen?)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har tagit min veckotablett... Andersson skriver bra, om allvarliga ting.

Christina sa...

Verkar spännande men läskig....

Monika sa...

Jag har denna oläst i hyllan. Blev nyfiken på den för... ja, ganska många år sedan :)

Hanneles bokparadis sa...

Christian, nästan lite för spännande för mig...

Monika, Assar Anderssons debut.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för spännande smakbit. En författare som jag missat.

znogge sa...

Ny författare för mig men boken låter spännande!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Denna har jag inte läst, däremot Dalis palett som jag tyckte om. Nu fick jag en förfrågan om en e-bok av samma författare. Jag som inte läser e-böcker ...

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten den finns i bokhyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, så många bra i mindre förlag.

Znogge, det är väl kul att upptäcka nytt.

Fraja, Dalis palett är stark och bra.

Marie, passa på och läs, lite för spännande för mig.

Yasmine sa...

Alltså jag får rysningar bara av att läsa texten som står här...!

Ama de casa sa...

Låter lite i läskigaste laget... Tack för smakbiten :-)

Robert W sa...

Hu, den verkar otäck! Inte riktigt din genre väl? Men tack för smakbiten!

wiolettan sa...

Oj, den verkar ruskigt spännande. Men, denna avstår jag ifrån. Mycket med skräck och med barn inblandad, har jag lite svårt för, nu förtiden. Det var annorlunda förr.

Eva Trillian sa...

Låter grymt läskig! Inget för den mörkrädde - inte ens på ljusa dan!
Tack för smakbiten!

Paula sa...

Blir nog inte läst av mig, är ju inte min genre, gör ibland undantag men nu är min läslista jättejättlång. Men läskigt lät det, så tack för smakbit och trevlig söndag!

Åsa sa...

Ruskigt! Tack för smakbit, kände inte till den boken.

Boklysten sa...

Känner inte till den författaren. Tack för smakbiten!

Klimakteriehäxan sa...

Har aldrig hört talas om Assar A!

astridterese sa...

Så grusomt å ha en pike i et rom i kjelleren. Samtidig er det en type bøker jeg liker. Det er fint å bli skremt litt! :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Andersson skriver bra, olika teman, ibland allvarligt.

Klimakteriehäxan, omöjligt att ha koll på alla världens böcker och författare, därför bra att kolla i min bokblogg :)

AstridTherese, jag undviker alltför spännande böcker :)
Önskar detsamma!

Bokdamen sa...

Spännande smakbit, kände inte till boken/författaren.

Paula sa...

Jag tycker boken Avgrund tillhör SF-genren.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, det är väl bra att upptäcka nytt.

Paula, kul att du läser sf.