Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 april 2020

Rollatorgnissel under den järnblå solen av Nicko Smith

... och vidare genom årstiderna
hjärtat sjunger ut:

Aprilvindar, stilla är morgonen
Frusna rosenbuskar & tysta hav
vandrar gryning, tanken kristall

Skogarna tar aldrig slut
Björkkronorna - mina ögon!
Rollatorgnissel under den järnblå solen (2020) av Nicko Smith är en hyllning till alla gamla som han arbetat med på ålderdomshem, de osynliga, inte längre produktiva. Nu får vi inte ens besöka. även om vi vill. Boken gör mig glad, just för att någon vill komma ihåg de som blivit glömda. Vackert, naket, allvarligt. Själv lider jag av lindrig åldersnoja, inser att det inte alltid kommer att gälla, det som man visste och kunde, kunde ju allt. De gamla minns havet, kådan, livets träd - men minns inte vilken dag. Krämpor. Vargtimmens ständiga dimma. Den vackra himlen har blivit järnblå, alla minns inte färgerna. Nicko söker ljuset i stjärnor bortom minnets raserade natt.

Målar september
skönheten i höstljuset
Vandrar haikustigar
ut ur jordelivet

13 kommentarer:

femfemman sa...

Lindrig åldersnoja? Jag lider av grav sådan! Behöver läsa en glädjegörande bok om åldrande, absolut. God måndag!

Mösstanten sa...

Den verkar fin. Och aktuell också just nu kan man tyvärr säga.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, inget negativt i denna, bara livets realiteter.

Mösstanten, en fin naken bok om livet.

Veiken sa...

Det är fint när någon uppmärksammar hur det är att vara gammal och att bli äldre.
PS Det ska tydligen vara färdiggrävt i Göteborg 2036. Det blir andra som får uppleva hur bra det blir. Skulle tror att det blir dags då att börja om! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, saker man känner igen, här väluttryckt.
En stad kan inte se likadan ut hundra år, det kommer nog att bli fint i slutet.

Znogge sa...

En viktig grupp att hylla och värna om.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, verkligen, en fin liten bok om de bortglömda, speciellt starkt dessa tider.

Ama de casa sa...

Ja, nog märker man att åldern tar ut sin rätt... Men nån direkt åldersnoja har jag inte - alternativet till att bli gammal är betydligt värre.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, så kan man se det också,
nojan blivit värre med åren :)

Ylva sa...

Vilken fin titel! Jag undrar när jag ska få träffa mina 76-åriga föräldrar igen.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, en underbar titel! Min snart 88-åriga mor bor i närheten i eget hem, men vi får inte hälsa på.

Klimakteriehäxan sa...

Haha, det ordet tog det ett tag att reda ut!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, men visst hör du det!