Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 april 2020

Vuxna människor av Marie Aubert

Vuxna människor (2020) av Marie Aubert berättar om en familj i sommarstugan för att fira mors 65-års födelsedag. Ida fyrtio år och arkitekt, barnlös och den biologiska klockan börjat ticka. För säkerhets skull har hon undersökt möjligheten att frysa ned sina ägg. Ida tar bussen till sin barndoms paradis för att fira sin mamma som har sin partner med sig. Vid stugan väntar också Idas lillasyster Martha med sambo och hans bonusdotter. Marta är gravid vilket inte glädjer hennes sambo som har en skilsmässa bakom sig. Normalt tjafs, prat och gräl.

"Mamma tyckte att det var piggt och roligt och tog vara på uttrycket, life begins at forty! sa hon hela året och väninnorna skålade. Jag minns dem som vuxna damer, de hade torrt läppstift och barn som gick i skolan, och när de var tillsammans kallade det för tjejkväll. När jag fyllde fyrtio var jag precis som innan, jag trodde verkligen inte att det var nu livet skulle börja." (sid 11)
10. Läs en bok som utspelar sig på sommaren.

12 kommentarer:

femfemman sa...

Ska läsas vid tillfälle. Relationsböcker är intressanta. Ha en bra kväll! Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, mycket igenkänning.

Mösstanten sa...

Den är jag nyfiken på. Intressant att få veta hur vuxna människor gör. :-)

Znogge sa...

Den har jag läst och den var intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, vuxna människor är ganska lika en själv :)

Znogge, riktigt läsvärd bok, igenkänningsbar.

Ama de casa sa...

Låter som en något stökig samvaro :-)

Lena i Wales sa...

Spännande. Den hamnar på min lista.
Pasg hapus! Glad påsk!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, ungefär som det kan vara i familjer :)

Lena i Wales, Hyvää Pääsiäistä!

tanthuset.blogg.se sa...

Intressant lästips än en gång :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, vår nutida, lätt att känna igen sig.

Mrs Calloway sa...

gillade också den här boken

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, författaren har lyckats fånga här och nu.