Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 januari 2023

systrar - tisdagstrio

Å alla kära systrar! av Ebba Witt-Brattström, om en intressant tidsperiod, jag var själv med på 1970-talet, läste feministiska böcker och prenumererade udda kvinnotidningar. En personlig bok med kul bildmaterial.
Systrarna Beauvoir : Syskonkärlek och rivalitet av Claudine Monteill. Simone föddes först, två år senare Hélène, fadern var besviken att hon inte var en pojke. Båda flickorna var väldigt duktiga i skolan, men bara Simone som fick beröm av föräldrarna. Fadern var inte trevlig mot modern, gjorde sig lustig över henne.
Vanessa och Virginia av Susan Sellers berättar om systrarnas liv i viktorianskt England. Om deras barndom i huset på Hyde Park Gate i London, och livet i Bloomsburygruppen (bilden har jag tagit i Sissinghurst, där Vita Sackville-West levde).

Systrar - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

25 kommentarer:

Mösstanten sa...

Intressanta böcker i din trio, tycker jag. Boken om Simone de Beauvoir och hennes syster blir jag särskilt nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kända syskonpar, intressant läsning.

Hannas krypin sa...

Låter som intressanta böcker. Blev också särskilt intresserad av boken med de två systrarna.

Anna i Portugal sa...

Intressanta böcker. Feminismen tog jag till mig först för 10 år sedan.. var sen på den bollen dessvärre.

Monika sa...

Kända systrar som jag inte kände till.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, Systrarna Beauvoir är intressant läsning om hur kvinnor hade det förr.

Anna i Porugal, bättre sent än aldrig 🙂

Monika, intressant med litterära biografier.

femfemman sa...

Låter absolut intressanta. Tack för tips!

C.R.M. Nilsson sa...

Intressanta tips.

Maria sa...

Systrarna Beauvoir vill jag läsa! De andra tipsen är också mycket intressanta!Tack för tips /Maria

Znogge sa...

En väldigt intressant trio du presenterar i dag. Brattströms bok skulle jag gärna läsa. Även jag var ju med på sjuttiotalet...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, alltid trevligt läsa något självupplevt...

Robert W sa...

Tro det eller ej, men jag prenumererade på tidningen Kvinnosyn på 1980-talet. En tidning som gavs ut i Karlstad.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, förmodligen missat, fast jag läste flera olika. Göteborgs universitet har nu Nationellt bibliotek för kvinnoforskning.

Mrs Calloway sa...

har läst din intressanta trio

Anki sa...

Jag har aldrig tänkt på att Virginia Woolf hade en syster. Intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Anki, Virginia Woolfs syster dog ung, och hade inte så lyckligt liv.

wiolettan sa...


Dessa låter lockande alla tre. Har inte läst någon av dom.
Susan Sellers, känns som den första att läsa för mig.
Trevlig kväll.

Ugglanoboken sa...

Jag anade att Vanessa och Virginia skulle dyka upp hos dig! Verkar vara en intressant bok!

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, lite nostalgi och olika livshistorier.

Ugglan, ett intressant syskonpar!

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon men känner till dem

Cinnamon sa...

Tack för tipsen! Har inte läst någn av dina!

Scylla sa...

Hoppla! De var nya för mig alla tre.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, nostalgi och tänkvärd läsning.

Cinnamon, inte alltid varit så lätt eller roligt vara kvinna.

Scylla, intressant läsa hur andra levt sina liv.

Bokdivisionen sa...

Intressanta syskonpar!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, annorlunda liv!