Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 januari 2023

Var inte rädd för mörkret

Sardinen på tunnelbanan och 199 andra dikter valda (1996) av Margareta Schildt.
Sardinen på tunnelbanan (1972) är en dikt av Werner Aspenström.

Var inte rädd för mörkret av Erik Blomberg

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där inget mörker är.

7 kommentarer:

Mösstanten sa...

Verkar vara en härlig bok. Dikten känner man ju igen. Får väl titta på Aspenströms dikt också, jag har läckert läst den, men hur var den egentligen?

femfemman sa...

Har inte hört den dikten...
Var inte rädd för mörkret , tänd ett litet ljus.. det är den lilla versen som jag kom att tänka på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Aspenströms dikt finns bland dessa 199 dikter, kanske ska jag blogga om den.

Anna-Lena, finns nog dikter för alla tillfällen. På kvällen lite mysigt med mörker, men på morgonen tråkigt gå upp när allt mörkt...

Znogge sa...

"Var inte rädd för mörkret" är ju välbekant. Smart med ett urval av dikter.
Här är det i alla fall ljusare i dag :D

Lena i Wales sa...

Jag känner igen dikten, men mindes inte vem som skrivit den.
Jag är super mörkrädd, men älskar också mörker där jag känner mig trygg.
Ha det fint!

Anna i Portugal sa...

Jag gillar inte mörker, generellt. Men lär mig uppskatta det mer och mer. Dels för stjärnhimlen. Men oxå för att jag vill lära mig leva med det omkring mig. Utveckla mig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kul att hitta passande dikt för olika tillfällen.

Lena i Wales, jag slutade vara mörkrädd för några decennier sedan.

Anna I Portugal, jag är gärna ute på natten och ser olika fenomen på himlen, med dottern, nu är äldsta barnbarnet väldigt intresserad.