Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 januari 2023

tunna böcker - kulturfrågan

Läser mycket noveller, kul att Novellix ger ut så varierat. Glad åt Ellerströms tunna böcker om Virginia Woolfs rika produktion av essäer: Ett eget rum, Personligt, Kvinnor, Böcker, Författarlivet och London.

Vilka tunna böcker vill du lyfta fram? undrar: enligt O i veckans Kulturfråga.

18 kommentarer:

Anki sa...

Jag vet inte om man har ens översatt hennes essäer till finska. Åtminstone inte alla essäböcker kanske? Kunde ju läsa dem på svenska, det vore ett stort projekt. :)

Hanneles bokparadis sa...

Anki, Virginia Woolf var väldigt produktiv, ganska stort projekt att läsa allt av henne... och om henne 📚

Znogge sa...

Mina böcker brukar vara tjockare än så och jag har inte mycket att komma med är det gäller tunna böcker, förutom barnböcker då.

Lyrans Noblesser sa...

Woolf vill jag också läsa mer av och om.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vanliga romaner är ofta tjockare.

Lyran, det skulle nästan räcka med Woolfs produktion, rikt och varierande, håller fortfarande för läsning.

tantaugusta sa...

Jag har ännu inte hittat fram till Woolf. Jag har läst ett par saker av henne men inte alls fastnat. Men jag funderar på att ge henne en ny chans, jag tror att jag kanske kan uppskatta henne mer nu än för några år sedan.

Mrs Calloway sa...

Woolf skrev väl 10 romaner och många essäer och noveller. dottern fick nya biografin om Woolf av Görel Kristina Näslund i julklapp. har flera av Ellerström - titlarna

Hanneles bokparadis sa...

tant Augusta, man kan inte gilla allt.

Mrs Calloway, vilken trevlig julklapp! Det är väl den andra boken om Virginia Woolf av en svensk författare efter Björn Kohlströms författarbiografi.

Klimakteriehäxan sa...

Har läst en del Woolf men inte mycket. Är inte helt hooked men ...

femfemman sa...

Inga noveller. Vet inter varför,men de lockar inte. Jag har försökt...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Woolf är bred och intressant läsning fortfarande.

Anna-Lena, bra noveller finns i alla genrer.

Robert W sa...

Gränsen mellan en lång novell och en kortroman är inte knivskarp.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, och lite smaksak vad som är en tjock bok.

Bokdivisionen sa...

Läste Ett eget rum nyligen och gillade den!

Scylla sa...

Jag har inte blivit sams med Virginia Woolf än, men jag jobbar på det.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, märkte att det finns många översättningar

Scylla, man kan nog inte gilla allt.

enligt O sa...

Woolf vill jag läsa mer av! Hon skriver verkligen inte ett onödigt ord.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, bra sagt om hennes författarskap.