Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 februari 2024

göteborgskt ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ fem en fredag

Painkiller Svensk dramaserie 2023, se: HÄR.
Dijana är en stolt balkanmamma och pensionerad städerska. Hennes dotter Andrea är officiellt en framgångsrik konstnär, men inofficiellt fortfarande inneboende hos morsan. När sjukvården misslyckas med att hjälpa Dijana med hennes kroniska värk beslutar sig Andrea för att behandla henne själv. På sitt eget originella och oväntade sätt. Underbara göteborgska miljöer, hamnområden som man knappt får se, en hel del om Hisingen, sevärt. Fått bra kritik, en Albert & Herbert för 2020-talet. Min göteborgska vän skrev: "Painkiller! Såg alla sex avsnitten  på raken - blev så glad."

1 Vad hände i måndags? sonen fixade äppelträdet, promenerade 5 km.
2 Vad tyckte du om tisdag? sorgligt, läste att Charles III har cancer.
3 Blev onsdag en lillördag? ja, besökte mitt favoritantikvariat, lagade reva i tonåringens dunjacka. Hon ville låna Sonja Åkessons dikter.
4 Hur kändes din energi under torsdagen? bra, skottade snö.
4 När gör du fredag idag? ska äta finska kåldolmar från Lidl  🇫🇮

En vecka kort hos: ElisaMatilda.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den måste jag titta på! Såg mycket Albert och Herbert när det begav sig.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, folk tycker olika men så mycket värme, humor, nutida stadsbilder, underbara skådespelare.

Znogge sa...

Tack för tipset! Det låter som en bra serie. Precis som Mösstanten tyckte jag mycket om Albert och Herbert.
Tråkigt med cancerbesked och man kan väl misstänka att det lär påverka hans roll som monark.

Susie på Stjärnarve... sa...

Har helt missat att Charles III har cancer...
KRAM-Susie

Klimakteriehäxan sa...

Finska kåldolmar från Lidl - det låter spännande! Jag testade kroppkakor nyss, från "Pitebagaren", det var inte tokigt men väldigt mastigt.
Visst är det märkligt, Charles öde. Den mannen är inte född med tur.

Hanneles bokparadis sa...

dotter tipsade om Lidls finska vecka 🇫🇮

Ingrid sa...

När sonen var liten skulle han alltid se på Arvet och Hervet.
Ha en fin helg!

it_is/Anette sa...

Tänk när jag kan ta promenader på några kilometer utan att försöka ta mig över rena isgator, det kommer snart. Ja vårat avlånga land har fått en hel del snö sista dagarna, tack o lov inte så mycket här att det behövs skottas.

Ha en fin helg

Mrs Calloway sa...

hur skiljer en finska kåldolmar från svenska? torsdagen var bra för mig också även om jag inte skottade snö

Kina sa...

Har blivit så anti mot Painkiller p.ga. av förhandsreklamen. Men jag känner att jag nog måste se den. Jag älskar Göteborg och Albert och Herbert och du pratar så varmt om den, så nu får det nog bli en titt!
Vad härligt med promenad. Det saknar jag, men inte mitt knä!
Sorgligt med Charles III cancerbesked. Måtte alla bli sams i familjen utifall att det skulle hända något!

femfemman sa...

Började ju kolla Painkiller. Men den föll mig inte alls i amken. Ja, utom göteborgsbilder. Kul att känna igen en del...
Skotta snö, ja det gjorde jag i onsdags. Har bara kommit fem cm.
Hämtade tredje delen av Katarina Widholms serie från 40-50-tal. Räkna hjärtslag heter den första boken. Nummer tre heter Käraste vänner. Läste ut den på eftermiddag och kväll. Härligt med bökcer som bara flyter på.
God fredag

Susjos sa...

Det låter som en spännande dramaserie? Kanske man ska titta?
Hoppas Kåldolmarna från Lidl smakade!
Trevlig helg!

Hannas krypin sa...

Den låter riktigt spännande! Tack för tipset om serie.

BP sa...

Har sett trailern till "Painkiller" och återigen kan jag bara konstatera att min man hade rätt "humour doesn't travel". Tack och lov att det finns nåt för alla:-)
Blev också ledsen att Kung Charles har fått cancer, nu när han äntligen är kung. Men då han behandlas "hemma" och att upptäckten gjordes tidigt så hoppas jag att han klarar sig.
Kåldolmar älskar jag. Köper dom ofta hos min lokala ICA, där de är hemlagade i eget kök.
Smaklig måltid!

Boklysten sa...

Antikvariat är trevliga ställen!Tyvärr alltför länge sedan som jag besökt en.

Hanneles bokparadis sa...

Painkiller handlar om livet, här och nu, ta hand om varandra, bry sig.

Susie på Stjärnarve... sa...

"Finska" kåldolmar, vad är det för speciellt med dom!?
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, gjorda i Finland 🇫🇮 i Koskikylä