Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 juni 2024

roliga timmen 🙂 selfie


Pang i bygget (BBC2 1975-1979), The Complete Fawlty Towers
av Connie Booth och John Cleese, med foton, repliker...

1. När det var "rolig timme" i klassen i skolan var min roll: minns inte om vi hade det i Finland, jag var inte med i någon kör, pjäser eller annat.

2. Nämn ett riktigt rejält skrattminne! såg ju Meningen med livet 1983 med Monty Python på bio när det begav sig, brittisk humor är speciellt.

3. I dag bestämmer jag själv när det är dags för rolig timme – då ...  Anglosaxisk humor under 100 år i text och bild (1952)

4. Den ståuppkomikern skrattar jag åt: Al Pitcher engelsmannen som kan svenska.

5. Den filmen/boken/tv-serien är rolig: Fnitter-böcker från 1981-1983.

6. Vad får man aldrig skämta om? det mesta verkar funka, i alla fall skämtas om, döden går bra, på rätt sätt. Inte roligt skratta på andras bekostnad. Selfie hos: Klimakteriehäxan.

12 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Al Pitcher har jag nog aldrig sett. de första 100 gångerna var ju Grevinnan och betjänten väldigt rolig. men inte nu

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, humor är färskvara, nu kanske alkohol inte längre roligt

Nilla Tankebubblor sa...

Fawlty Towers! Det har jag verkligen skrattat mycket åt !! Och Mr Bean också apropå brittisk humor. (som jag helt glömde att nämna i mitt eget inlägg inser jag nu.)

Hanneles bokparadis sa...

Nilla, finns mycket roligt, jag är förtjust i det brittiska.

Znogge sa...

Det är viktigt att skratta med och inte åt för då funkar det mesta. Det ska vara humor med finess för en del blir bara tramsig tycker jag. Sedan är det så klart en smaksak vad man tycker är roligt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, humor är svårt, vissa är duktiga, jag gillar det stillsamma.

Klimakteriehäxan sa...

Fnitter-böckerna var underbara, tror/hoppas att jag har dem kvar! Fawlty Towers är en höjdare.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, viss humor håller än, annars färskvara.

Susjos sa...

Kul att läsa dina svar.
Fnitter böckerna känner jag inte igen?
Pang i bygget är ju kul!
Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, humör är svårt och färskvara.

Åke sa...

Brittisk humor är speciell ja, jag glömde lägga till det Pang i Bygget, jag brukar se om det 1 gång / år minst, tror jag ska bärja ikväll. John Clease och ursäkta vad är klockan glömde jag också. .

Hanneles bokparadis sa...

Åke, visst är det något speciellt med brittisk humor.