Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 augusti 2024

Marsh’s Library Dublin #29

Trinity College Library besökte vi inte i Dublin, det blev istället
den gamla stämningsfulla Marsh's Library som öppnade 1701.

Stämningsfullt i gamla bibliotek.
Fina bås för studier.
James Joyce satt och läste här.
Trevlig personal, man kunde köpa lite skrifter.

6 kommentarer:

Znogge sa...

Vilket fantastiskt bibliotek! Det besökte vi inte men däremot biblioteket på Trinity College. En upplevelse att se det tyckte jag.

Anonym sa...

Znogge, färre turister besöker denna.

Lena i Wales sa...

Där har jag faktiskt inte varit. Har dock besökt Trinity.
Trevlig lördag!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, lång kö till Trinity....

Ylva sa...

Vilket vackert bibliotek och bra studiebås.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, fin stämning, historia.