Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 juni 2017

Feminism pågår av Sassa Buregren

"När mina föräldrar kom in för att säga godnatt låtsades jag sova. Pappa böjde sig ner och sa med ledsen röst: 'Vad synd att hon inte är pojke!'" Detta glömde Emmeline Pankhurst (1858-1928) aldrig och blev suffragett. (sid 23)
Feminism pågår av Sassa Buregren, Elin Lindell tar enkelt upp feminismens olika sidor, att jämställdheten har kommit olika långt på olika håll i världen. Det sägs att vi kommit långt i Sverig, men ändå behandlas flickor och pojkar olika i skolan. Ett bra diskussionsunderlag både hemma, i skolan och bland vänner.

"Det sägs att böcker för barn och unga där huvudpersonen är en pojke läses av både tjejer och killar. Och böcker där en flicka är huvudperson läses bara av tjejer. Men så kan det väl ändå inte vara? Eller?" (sid 58)

Boken har bra historisk genomgång, exempel på föregångskvinnor, rösträtt, utbildning. Författarna ger exempel på stora och små orättvisor, många från barnen själva. Klädsel, reklam, våld, språk, mens- Man känner igen sig. Målet med feminism är att alla ska bli lika behandlade och att alla får vara sig själva. En bok att läsa och ge bort.

Detta är inlägg i Lyrans Feministsommar 2017.

10 kommentarer:

znogge sa...

Det borde inte vara så men ibland tror jag ändå att det kan ligga något i det! En manlig huvudkaraktär lockar förmodligen fler män...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det ligger tyvärr en sanning i det... att män inte läser om kvinnor.

Joelinda sa...

Bra med en bok för unga människor att diskutera kring! Det är i diskussionerna man bildar sig en egen ståndpunkt och vässar sina argument.

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, jag tror min dotter diskuterar med sina döttrar

Mrs Calloway sa...

jag ser att du också lagt in nu. men jag kan inte lägga till i Lyrans blogg. förstår nog inte riktigt hur det hela är tänkt

Hannele sa...

Mrs Calloway, jag vet inte heller riktigt hur och var...

FrökenChristina sa...

Det är nästan samma sak med uppläsare av barnböcker. En kvinnlig uppläsare kan tydligen inte läsa om en pojke. Tvärtemot går bra men. Konstigt.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, visst är det lite lite märkligt

Ylva sa...

Jag tror inte att vi har den på skolan, ska kolla upp det. Viktig bok!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, intressant läsning, passar olika åldrar.