Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 januari 2020

vänner utan böcker - helgfråga

Hur skulle jag reagera om vännen inte hade några böcker hemma, undrar Mia i Helgfråga. Trädgårdsvännerna har inte tid att läsa böcker. Ganska många som inte har bokhyllor, inte min sak. Vi har inte nattduksbord... utan var sin bokhylla vid sängen :)
Bonusfråga: Idrottar du eller motionerar? Ja, doktorns ordination.
Mias Helgfråga

25 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Inga böcker i ett hem gör mig beklämd.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, har du sett mäklarannonser...

femfemman sa...

Känns väldigt konstigt med hem utan bokhyllor. Fast... när jag tänker efter ...jag har väldigt nära anhörig som inte har. Min barndoms bokhylla var mager, men den fanns. Alltså man föräldrars. Jag fyllde två stringhyllor som barn. Så bra att man köpte sådana till mig. Lika glad är jag faktiskt för pianot och gitarren. De har oxå betytt mycket!

Hanneles bokparadis sa...

femfemman, bokhyllor ingår väl inte i modern inredning, och de gamla har prydnadshyllor, några böcker få som inte läses. Stringhyllor är så vackra.

Mösstanten sa...

Ett hem med böcker blir hemtrevligare tycker jag. Men människan kanske har dyslexi. Eller lyssnar på böcker istället för att läsa. Människan kanske är väldigt musikintresserad och lyssnar på en massa intressant musik. Men inte en enda bok någonstans? För mig känns det som om något fattas.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, dyslexi hindrar inte läsning, det finns många hjälpmedel utöver böcker som man kan lyssna, jag tror att många tittar på tv och film tillsammans.

Jennifer sa...

Jag har en bokhylla med ett fåtal böcker i :P

Hanneles bokparadis sa...

Jennifer, jag har en del biblioteksböcker på byrån :)

Mia Eggimann sa...

Mina vänner har inte bokhyllor, inte ens min syster fast hon tycker om att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, inte alls så ovanligt.

Ama de casa sa...

Idrottar är väl att ta i, men jag promenerar en hel del :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, promenader duger hur bra som helst :)

Bokdamen sa...

Det där med bokhyllor är olika, en del har andra inte. Lite kul att det är olika.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, variation är intressantast.

Sara Pepparkaka sa...

Jag kör också med det där en hylla istället för nattduksbord!

Kajsa sa...

Håller med dig. Om en människa har bokhyllor eller ej är verkligen inte min sak. Det är deras hem och förhoppningsvis trivs de utan böcker framme. Tror det är många som tycker bokhyllor ser rörigt ut.

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, böcker ger en känsla av trivsel.

Annette sa...

Jag har släktingar i vänner i hela spannet tror jag, från att inte läsa alls till att läsa både skönlitteratur och avancerad facklitteratur. Den som överraskat mig mest är en släkting som varken läser böcker eller är intresserad av musik, film, teater m.m. Han är enbart intresserad av sport och ekonomi och pratar bara om det när vi ses. Han ställer inga frågor och vill inte veta något om våra liv, och alla anpassar sig efter honom när vi ses. Det är så mördande tråkigt.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, de tråkiga försöker jag undvika att umgås med :)

FrökenChristina sa...

Fin cykel. Hoppas den fungerar bra.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, ganska ny cykel, jag är riktigt nöjd.

Åsa sa...

Jamen det var väl fiffigt med bokhyllor istället för bord vid sängkanten. Måste ha en hurts med lådor att lägga bok i, p.g.a. vår kära lilla kattfröken som visade sig vara förtjust att smaka (gnaga) på böckerna (som tur var hann det aldrig hända med någon biblioteksbok!). :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, vi har ganska litet sovrum och tycker detta med bokhyllor vid sängen är bra lösning. Katter kan då hitta på :)

Lena sa...

Vi har inte heller nattduksbord utan var sin smal Billy-hylla på var sin sida sängen.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, visst är det praktiskt!