Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 maj 2018

Rudyard Kipling och gammal folktro

"Da må vara samiska eller finska, men Dana Da var varken finne eller same eller kines eller bhiler eller bengalier, eller från Bukhara eller kurd eller armenier eller levantiner eller jude eller perser eller någonting annat som etnologerna känner till. Han var helt enkelt Dana Da, rätt och slätt, och avböjde bestämt att ge vidare upplysningar." (sid 32)
Imrays återkomst och andra besynnerliga historier av Rudyard Kipling innehåller tio udda, besynnerliga och utomvärldsliga noveller, rikligt illustrerad. Dana Das tjänsteande berättar om mannen som lever på att sia och Dana Da ville göra en tjänst till engelsman som gav honom mat och kläder. Dana Da lovade skicka en tjänsteande till personen som engelsmannen hatade, en man som å det grövsta hade häcklat honom då han avföll från tekoppskulten.
18. Läs en novell som handlar om ett sagoväsen.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III.

7 kommentarer:

znogge sa...

Den låter onekligen väldigt annorlunda men tja, varför inte! Nyttigt att vidga sina litterära vyer!

Mösstanten sa...

Rätt märkligt, men kanske spännande?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Kipling var mycket berest och visste mycket om gamla seder och bruk.

Mösstanten, folktro kanske inte är lika stark i modern tid.

Ugglanoboken sa...

Noveller av Kipling verkar intressant! Det ska jag nog kolla upp. Har annars bara läst The Jungle Book.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, och jag har spelat Mowgli

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter annorlunda och spännande.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, ovanliga och annorlunda noveller.