Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 mars 2023

ensamseglaren Sven Yrvind 82 år - fem en fredag

Sven Yrvind 82 år skulle segla ensam över de sju haven, nonstop från Irland till Nya Zeeland. Dokumentärfilmen Havsfilosofen finns på Viaplay. Titta på nyhetssnutten: HÄR.

1 Vilken är den bästa konsert du varit på? David Bowie i Göteborg.
2 Bäddar du sängen på morgonen? Nej.
3 Vilken årstid är din favorit? Hösten.
4 Hur för du anteckningar? För hand.
5 Vad har funnits längst på din nuvarande att göra-lista? Rensa.

Random Google Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

29 kommentarer:

Mösstanten sa...

Sven Yrvind har jag hört talas om förut. En märklig människa som bygger sin egen båt.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, otrolig livshistoria, se den lilla snutten på härlig dialekt 💙

Carita Liljendahl sa...

En del liknande svar hade du och jag :-)
Låter som en intressant film den där om Sven Yrvind, ska försöka komma åt den!

Karoleen sa...

Magiskt att segla sådär… men jag tror inte jag skulle vilja göra det ensam. Nån mer vill man nog ha med sig tror jag, bara för att ha någon att dela det med! I all falla jag! Ha en din helg!

Hanneles bokparadis sa...

Yrvind, har seglat hela sitt liv, i filmsnutten förklarar han bra.

Znogge sa...

Vilken kämpe och vilken seglare!
Själv föredrar jag sommaren :D

Anna i Portugal sa...

Intressant film, men du skriver "skulle segla.." så jag undrar om det blev någon seglats? Får kanske se filmen :)
Rensa står inte ens med på min lista, har inget att rensa. Trevlig fredag!

wiolettan sa...

Yrvind har jag läst om, intressant och vågat.
Blev full i skratt då jag såg din femte "fem en fredag". Likadant här.
Trevlig helg.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, sommaren har för många förväntningar..

Anna i Portugal, vill inte spoila men den lilla nyhetssnutten berättar att Nya Zeeland släppte inte in någon under pandemin, sevärt.

Mrs Calloway sa...

Yrvind har jag läst om tidigare. fin intervju. fantastisk människa, men hur får han ekonomin att fungera? jag skulle få cellskräck i den lilla båten. är nog en typisk landkrabba

Hanneles bokparadis sa...

Sven Yrvind har skrivit flera böcker, trots svår dyslexi, byggt båtar, nu får han ju även pension 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Är man hängiven seglare ska man naturligtvis heta Yrvind ...

Ylva sa...

Min man brukar prata om Yrvind (roligt namn), imponerande människa!

Violen sa...

Yrvind, vilket passande namn! jag gillar hösten bäst och skriver anteckningar för hand. Där är vi lika!
Ha det gott1

Kina sa...

Tre av fyra svar har vi lika, men du är mycket duktigare på att fatta dig kort. Vilket jag avundas dig! Jag är en ordbajsare! Trevlig helg!

femfemman sa...

Dödsstäda, skulle jag vilja säga... Men det skjutits upp... tills det är för sent?
KLart att man bäddar sängen, avskyr oreda.
Den enda konsert som jag blivit besviken på det var Nationalteaterns konsert för bara några år sedan. Men kanske det brodde på att det var så mycet "konstigt" folk i publiken. KOnstigare ön jag... eller också var det jag som var den konstiga. Annars har det varit många bar konserter, bl.a. Di Leva som framförde Bowie-låtar. I brist på originalet...
God eftermiddag!

BP sa...

Idag är vi rätt så lika:-) David Bowie var en av mina absoluta favoriter, men jag har inte sett en live konsert. Och "rensa" är det fler som tycker att det behövs...

Hanneles bokparadis sa...

Nationalteatern i Göteborg, det var 1970-tal, minns lite

Paula sa...

Har så svårt med koncentrationen så en flera timmars konsert är uteslutet. Men Bowie är en klar favorit.

Lotten sa...

Bowie hade varit läckert att se :-) Rensa står alltid på listan.

Susjos sa...

Wow för David Bowie!
Rensa ja...vi har ett källarförråd som väntar på det!
Ha en fin helg!

Madde sa...

David Bowie hade jag gärna sett jag med. Rensa ja... känns som om det är många som har det på sin to do lista.

Hanneles bokparadis sa...

försöker minska på rensandet och inte ta in så mycket saker

Hannas krypin sa...

Vi är många som inte bäddar våra sängar, jag bäddar inte heller våran säng. Behöver också rensa. Har samlat på mig så mycket onödigt.

Hanneles bokparadis sa...

man får behålla onödigt om man tycker om det

Janerik Sundh sa...

Tack för tipset, vilken härlig människa. Men jag skulle aldrig klara att vara ensam i en så liten båt på havet. Ska definitivt se filmen.

Hanneles bokparadis sa...

Jan-Erik, klok intressant man.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

David Bowie måste onekligen varit en upplevse.

Hanneles bokparadis sa...

Lycka att bo i Göteborg där mycket händer! 🙂