Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 mars 2023

ljudböcker - helgfråga

Läsning är att uppfatta en handling. Lyssnande av ljudböcker är som läsa en bok, som många barn gör. Vill påstå att min blinda kompis läser böcker. Man kan lyssna på böcker i P1.

En del påstår att om man läser ljudböcker så läser man inte. Vad tycker du? Veckans helgfråga hos: Mia.

11 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Klart man läser. Även med öronen.

Robert W sa...

Håller inte med. Jag läser text, men lyssnar på ljud.

Hanneles bokparadis sa...

så min blinda kompis läser inte… han kan även läsa med fingrarna

Mia Eggimann sa...

Jag håller med dig man läser även genom ljudböcker, ibland läser jag en del på boken och sen lyssnar jag en del

Hanneles bokparadis sa...

Mia, fungerar utmärkt att blanda.

Mrs Calloway sa...

läsupplevelsen blir inte densamma. jag blandar. det blir bra

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, toppen att blanda beroende på tillfället.

Anna i Portugal sa...

Att lyssna på en bok (som ljudbok eller högläsning) kräver ju också tolkning. Så ja, jag tycker det är läsning. Att bara lyssna utan att ta in vad som sägs kan en också göra, men då har en inte läst då en inte kan återberätta. Därför funkar sällan ljudböcker för mig, jag hamnar i ett läge där jag faktiskt inte läser, utan bara lyssnar och då minns jag inte.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, barn är väldigt duktiga på att återberätta, kanske en träningssak som vi vuxna tappat.

Åsa sa...

Läsa med öronen kanske man kan säga. :) Liksom att den med hörselskada lyssnar med ögonen. :D

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, bara det funkar så 🙂