Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 juni 2018

sommarböcker

Sommaren med Monika av Per Anders Fogelström. En riktig sommarklassiker; regisserades av Ingmar Bergman 1953 med Lars Ekborg och Harriet Andersson i huvudrollerna, fina Stockholmsvyer. Nostalgi som strandläsning.
Gröna fingrar sökes av Annika Estassy Lovén, berätter om Leyla är lärare, gift med den snåla och aggressiva Johan, som tycker att deras 6-årige son är en fjant som gillar trädgårdsarbete. Sommar och inga pengar att resa för.
En sommar med Montaigne, han läser på samma sätt som jag: "Där bläddrar jag än den ena än den andra boken, utan ordning, plan eller sammanhang; ibland drömmer jag, ibland antecknar jag de här infallen eller dikterar dem, gående fram och tillbaka. Biblioteket ligger två trappor upp i ett torn."

"Den senaste veckan har det väl odiskutabelt varit sommar och temat denna vecka är helt enkelt berättelser som utspelar sig på sommaren. En extra guldstjärna får ni om ni dessutom berättar om böcker som har ordet sommar i titeln", föreslår Lyran.

15 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Sommaren med Monika vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, fin både som film och bok.

Mia Eggimann sa...

Gröna fingrar har jag läst, den var mysig.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, perfekt sommarläsning.

Åsa sa...

Ja just det! Gröna fingrarna var ju somrig. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, i allra högsta grad :)

Mrs Calloway sa...

Sommaren med Monika fick jag i födelsedagspresent för evigheter sedan. jag läste den också. jag läser definitivt inte skönlitteratur som Montaigne

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Montaigne hade nog många olika sorters böcker i sitt tornbibliotek... När föddes den moderna romanen? Don Quijote som kom ut 1605, Montaigne föddes 1533

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

Joelinda sa...

Visste inte att "Sommaren med Monika" är en filmatisering av en Fogelström-bok. Alltid lär man sig något nytt!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Joelinda, boken har jag hemma, sett bara filmen.

Robert W sa...

Du fick med ordet sommar i två av de tre titlarna. Det var bra gjort!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, tänkte att för tjatigt på alla tre titlarna....

Anna sa...

Tack för dina tips, jag ska absolut se Ingmar Bergman-filmer som kommer i repris under hela sommaren.

Hanneles bokparadis sa...

Anna, speciellt filmer som man gärna kan se om med behållning.