Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 februari 2021

bästa sportboken - kulturfråga

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami innehåller personliga essäer, inte bara om löpning utan även om livet och hans författarskap. Jag springer, fast någon 'runner's blues' kommer jag inte att uppleva, men kanske ska jag testa Mizuno-skor. (Titeln anspelar på Raymond Carvers novellsamling Vad vi pratar om när vi pratar om kärlek.)

Vilken bok som på något sätt handlar om sport är din favorit? undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

8 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

När jag tänker på Japan och sport tänker jag på sumo, som jag tycker är helt fascinerande ... Har inte läst Murakami.

Robert W sa...

Jag har bara läst Män utan kvinnor av Murakami. Tack för tips om den här.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det finns säkert böcker om snygga sumobrottare :)

Robert W, trevliga noveller, Murakami är ganska produktiv.

enligt O sa...

Kul! Har tänkt läsa den, trots att jag verkligen inte är någon löpare.

Mrs Calloway sa...

har inte läst denna. men jag tänker nog göra det. gillar ju Murakami. Carver har jag däremot läst.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, denna går utmärkt att läsa utan att vara löpare.

Mrs Calloway, denna är väl den mest självbiografiska han skrivit.

Bokdivisionen sa...

Det här har jag läst och gillat! Tänk att han springer en mil om dagen!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, jag promenerar närmare en mil om dagen nu på vintern!