Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 februari 2021

Marie Curie intresserar sjuåringen

Vi läste boken om Marie Curie med sjuåringen och vi pratade om Nobelpriset och hur svårt det var för kvinnor att studera för hundra år sedan. Som tur så hade jag en gammal bok om Curie så vi kunde titta på svartvita foton om henne. Sjuåringen sa att den som forskar om coronaviruset nu får nog Nobelpris.

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Roligt att höra att ditt barnbarn tyckte att det var intressant. Jag tror också att någon får pris för virusforskning i framtiden.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag försöker ju välja böcker jag själv tycker om :)

femfemman sa...

Smart sjuåring.Barn är så öppna för att ta till sig ny kunskap och har så många kloka tankar.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, barn i alla åldrar är intressant och lärorikt sällskap, själv trivs jag fint på högstadiet, så mycket tankar.

Ama de casa sa...

Bra tanke från sjuåringen där - hoppas det blir så, för det skulle väl innebära att vi har blivit av med skitviruset.

Lena i Wales sa...

En klok liten sjuåring.
Jag är också fascinerad av Marie Curie.
Ha det bra!

znogge sa...

En klok sjuåring och ett viktigt ämne att diskutera.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jo, vi önskar det blir slut på detta.

Lena i Wales, en fantastisk kvinna, en förebild för många.

Znogge, barn är väldigt kloka.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Vem vet, sjuåringen kanske får rätt. Skulle själv vilja läsa mer om Marie Curie.

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, det skulle inte vara fel.