Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 februari 2021

biblioterapi - tidsdagstrio

Jag tolkar temat bokstavligt, har lyssnat på ett föredrag om biblioterapi som är en terapiform där läsning av böcker och samtal kring dessa. Kursen läses som universitetskurs. I psykoteraterapi kan biblioterapi vara ett komplement till samtalet, vid livskriser eller rehabilitering.
1 Läsklubb pågår! av Eva Selin.
2 Biblioterapi ; litteraturens kraft av Anna Karlsson.
3 Läsa, läka leva! av Nina Frid.
Förslag på böcker som man mår bra av (KLICKA).

Biblioterapi (böcker som får mig att må bra)
- temat tisdagstrio hos: Ugglan.

31 kommentarer:

Mösstanten sa...

Nu fick jag lära mig något nytt. Hade ingen aning om att bibliotekarie kan vara en behandlingsform.

Mösstanten sa...

Biblioterapi aturligtvis!

femfemman sa...

Undrar om det kan behandla en krånglande rygg? ☺

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, man har kunnat läsa biblioterapi några år på universitetet.

Anna-Lena, viss fysisk smärta kan terapi säkert lindra :)

Monika sa...

På något sätt så känns detta lite för likt självhjälpsböcker, men det funkar säkert för andra.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, de är utbildade psykologer och terapeuter som läser detta som fortbildning.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Intressanta böcker! Och det är faktiskt skönt att veta att människor har med detta i sin utbildning. :)

Ama de casa sa...

Biblioterapi kände jag inte alls till... Men du har verkligen böcker till alla teman :-)

wiolettan sa...

Detta var något nytt för mig. Jag får alltid lära mig något nytt och det mår jag bra av.

Klimakteriehäxan sa...

Ambitiös trio! Hoppas du får äta semlan, inte bara se den på bild!

Bosse Lidén sa...

Böcker som ger glädje, tröst och hjälp ska absolut inte vara underskattade. Ibland kan de dyka upp i exakt rätt läge i livet.
Mer och mer älskar jag att mixa. Svårare att läsa två deckare parallellt.

Hanneles bokparadis sa...

wiolettan, visst är härligt att lära sig nytt.

Klimakteriehäxan, köpte två minisemlor till maken och mig ❤️

Bosse Lidén, härligt att det finns böcker för alla smaker och tillfällen.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Kul, går du kursen nu? Är nyfiken på den. Såg ett seminarium med Nina Frid för ett par år sedan.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, nej, blev bara nyfiken och ville ta reda på mer.

Lena sa...

Har inte läst böckerna så tack för tipsen.

Scylla sa...

Ser man på, du har till och med hittat en bok om biblioterapi. Nytt även för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, just biblioterapiböckerna står väl inte högst upp på läslistan.

Scylla, visst mår man bättre av bra böcker.

Mia Eggimann sa...

Nej, inga bekanta böcker men säkert bra

Lottens Bokblogg sa...

Intressant med biblioterapi!

Åsa sa...

Där ser man, så seriöst alltså. Nåja, det går nog att praktisera i amatörmässig lightversion också, utan att man ens reflekterar över det. :D

Linnea/Bokblomma sa...

Intressant terapiform! Hörde talas om den i något program på P1 för ett tag sedan (tror det kanske var Vetandets värld).

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, eller hur, visst är det härligt att hitta en bok som lyfter.

Åsa, det funkar säkert, speciellt om man får diskutera med andra intresserade.

Linnnea, intressant, och vi bokläsare tror på det, att må bra av bra böcker.

Maria sa...

Biblioterapi var ett nytt begrepp för mig, men det låter verkligen intressant.

Ylva sa...

De har boktips på Halmstads bibliotek som de kallar bokbandage.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, intressant för alla bokläsare, tror jag.

Ylva, låter hur trevligt som helst.

Znogge sa...

Jag tror det en metod som kan ge gott resultat. Dock helt ny för mig.

Mrs Calloway sa...

har deltagit i någon sorts seminarium. ställer stora krav på ledaren. men jag tror absolut att en kan ha god nytta av biblioterapi

Cinnamon sa...

Intressanta böcker verkar det som!

Ugglanoboken sa...

Verkar spännande med en sån kurs! Har också lyssnat på ett föredrag om biblioterapi och har sett att det kommit en del böcker som handlar om just detta. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ledaren behöver nog stöd och kunskap.

Cinnamon, tanken med biblioterapi är intressant.

Helena, även en bokcirkelledare kan få tips.

Christina Karlsson sa...

Vad kul att det har kommit böcker om biblioterapi.
En sådan ska jag leta rätt på :)
Må gott!