Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 februari 2021

bra bok för unga - kulturfråga

Vänta på vind (2019) av Oskar Kroon berättar om Vinga som är ganska ensam med morfar på ön, drömmer om havet att komma ut med den gamla snipan, bli sjöman och segla till avlägsna hamnar och kanske rädda en eller annan skeppsbruten. Boken vann Augustpriset, fin för yngre tonåringar. Vänskap, separation, västkustskt med hav, båtar och öliv.

Vilken bok skriven för unga tycker du är riktigt bra? undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

16 kommentarer:

Robert W sa...

Har flickan fått sitt namn efter ön? Tack för tips!

wiolettan sa...

Låter verkligen som en god ungdomsbok.
Trevlig onsdag önskar jag dig.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, nej, en fin bok på flera sätt.

Wiolettan, en bok att läsa även för vuxna, bra böcker passar till alla åldrar, önskar detsamma.

Vargnatt sa...

Den låter väldigt bra.

Lena i Wales sa...

Låter spännande.
Ha det bra i vintervädret!

Ugglanoboken sa...

Åh, Vänta på vind gillade jag också!

Mrs Calloway sa...

låter som en bok jag skulle gilla. fin titel, tycker jag

femfemman sa...

Böckerna om Alex av Monica Zak är väldigt uppskattade. Ger en helt annan verklighetsbild än vad vi är vana vid. Sotarpojken en annan bok som skapar många frågor och blir underlag till diskussioner.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, kan läsas av alla åldrar.

Lena i Wales, tagit en solig promenad till havet.

Helena, visst är boken fin.

Mrs Calloway, en bok som alla åldrar kan gilla.

Anna-Lena, bra med böcker som skapar diskussion.

Bokdivisionen sa...

En bok som jag helt missat! Den låter intressant

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, en tänkvärd fin bok.

Klimakteriehäxan sa...

Vill läsa den.

Znogge sa...

Det låter som en bra bok. Får se om den finns på vårt skolbibliotek...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en läsvärd bok även för vuxna.

Znogge, tror att du kan hitta den där.

enligt O sa...

Just den, den har jag glömt bort. Tack för påminnelsen!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, en riktigt fin bok, kan tänka mig läsa om.