Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 mars 2021

rosor - kulturfråga

Där rosor faktiskt dör (2019) av Ewa Klingberg är första delen av en serie i sex delar med annorlunda, livsviktigt och intressant tema. Sara åker till Tranås för att fira sin moster Majkens 70-års dag. Abrupt får hon avbryta sin semesterresa som hon planerat och sparat till flera år, hon får hjälpa till med begravningsbyrån. Som tur så har Sara utbildning som ekonom och familjejurist, men någon begravningsentreprenör är hon inte.

Majken är inte glad åt att Sara vill modernisera verksamheten. Tranan utvecklas till modern och innovativ begravningsbyrå, skapar flera webbtjänster och gör det enkelt för besökare, är med på mässor, följer trenderna. Begravningar utan representant från begravningsbyrå ökade. Många valde en kort akt direkt i minneslunden utan påföljande samvaro med en kopp kaffe. Sandra äger fortfarande bara halva byrån. Hon vill gärna bestämma och lämnar ogärna besluten till sina duktiga medarbetare. Var och en har sina uppgifter men hjälps åt vid behov. En lärorik serie om allt som händer på en begravningsbyrå. Författaren är kunnig i ämnet. Staffordshire hundar:
  
"Det handlar om en urna som inte finns. En urna som är försvunnen."
   Sandra visste inte vad hon skulle tro.  
   "Var skulle den urnan kunna finnas?"
   "Där", sa Majken och pekade på golvet under bänken.
   "Pratar ni om en plomberad urna med aska?"
   "Vad annars?" Majken spottade ur sig orden.
Sandra kunde inte låta bli att tycka att det var en ovanligt idiotisk plats för en urna.(sid 164)

Vilken text med blommor i titeln vill du lyfta fram? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.


Länkar till Tranan-böcker jag läst:

14 kommentarer:

wiolettan sa...

"Urna som är försvunnen" det påminner mig om då vi skulle ha urnsättning efter min förra man och de kom med fel urna, namnet stämde inte. En otrolig märklig känsla. Svårt att glömma.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, det låter lite läskigt... hoppas det inte händer ofta.

Klimakteriehäxan sa...

Oj har du läst allt Klingberg skrivit ... det var värst! Just den med rosorna i titen har jag också läst. Tyckte den var helt OK men har som du förstår inte kastat mig över fortsättningen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, välskrivet och lärorikt, svärdottern har jobbat i branschen, intressant.

Robert W sa...

Den boken skulle jag vilja läsa. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, de är sex böcker i hela serien, läsvärt.

Lena i Wales sa...

Har jag inte läst, men verkar intressant.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, ha det gott själv.

znogge sa...

En helt okej bok tycker jag och handlingen utspelar sig i en lite ovanlig bransch. I alla fall förekommer den inte så ofta i böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, intressant när författaren är så kunnig i ämnet.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Rosor är så vackra blommor. Den första boken i serien har jag läst. :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, rosor doftar gott och har fina nypon.

enligt O sa...

Har faktiskt inte läst serien trots att jag hört mycket gott om den.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, annorlunda tema, man lär sig en hel del.