Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 oktober 2019

I denna ljuva villervalla av Ewa Klingberg

   "Men middag vill du väl ha?"
   "Gärna", sa hon. "Det finns lite av varje i kylskåpet."
   Christoffer gick bortåt huset och Sandra fortsatte att mata elden. Hon hade aldrig haft någon trädgård förut, men hon njöt av räfsandet och inte ens blåsorna som gav sig till känna i händerna fick henne att avbryta arbetet. Hon upptäckte fler vårblommor som hon inte kunde namnen på och beslöt sig för att plocka en bukett och ta med till Ellas grav längre fram i veckan." (sid 6)
I denna ljuva villervalla av Ewa Klingberg är fjärde delen av livet på begravningsbyrån Tranan i en svensk småstad. Det börjar gå bättre för Tranan men räcker det? Av gamla anrika Tranan finns snart inte mycket kvar. Den tunga och mörka inredningen byts ut mot fräsch och ljus.

Det är vår och knopparna spirar utanför begravningsbyrån Tranan. De nya tiderna kräver kreativitet och flexibilitet. När ett kristet mc-gäng kliver in genom dörren för att begrava sin ordförande, så blir deras ovanliga krav en slutlig ögonöppnare för Sandra. Om byrån klarar av att tillmötesgå dem, klarar den allt.

   "Två veckor senare dånade motorcykelkortegen genom Tranås. Storgatan kantades av nyfikna och sörjande. Katafalken, dragen av en stor svart mc med brittiska nummerplåtar, drog till sig allas blickar. Kromen blänkte och innanför glaset tronade en vinröd kista. Ett enkelt arrangemang, bestående av mestadels liljekonvaljer, prydde huvudgärden. Bakom katafalken följde motorcyklarna två och två, sida vid sida. Välputsade och glänsande gled de förbi" (sid 25)

Där rosor faktiskt dör av Ewa Klingberg: HÄR.
Blott en begravning av Ewa Klingberg : HÄR.
Nu stormar det i dalens famn av Ewa Klingberg: HÄR.
Flera smakbitar: HÄR.

28 kommentarer:

Mösstanten sa...

Ja det var en ovanlig begravning. Tack för tipset!

Monika sa...

Jag tror att jag måste börja läsa den här serien :)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Klingbergs serie är läsvärd, intressant tema... om livet.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den här ligger på mobilen och jag läser den då och då när jag är ute på annat.

Znogge sa...

Bra och läsvärda!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, lättläst och tänkvärt.

Lotten, bra att böckerna kan läsas separat.

Znogge, Klingberg är riktigt bra berättare.

Klimakteriehäxan sa...

Har bara läst ettan i serien.

TinaO sa...

Tack för smakbiten! Har inte läst något av henne, men det känns som skön feelgood.

Villa Frejas bokblogg sa...

Mysiga böcker.

Lena sa...

Tack för smakbiten. Jag har läst de två första böckerna i serien och gillar dem jättemycket. Skall snart lästa trean.

astridterese sa...

Det lokale begravelsesbyrået hadde en vinrød kiste på utstilling hele julen i fjor. Det er en ganske spesiell farge å ha på kisten :-)
Ha en riktig fin søndag!

Robert W sa...

Den där serien är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, värt att läsa till slutet, en intressant värld.

Tina O, comfort reads i lite annorlunda miljö.

Freja, riktigt trevlig läsning, Klingberg är duktig berättare.

Lena, värt att läsa hela serien.

Paula sa...

Om hon skrivit så många böcker i serien så måste den vara omtyckt. Nu är inte feel-good-genren något för mig, jag vill ha mera dramatik och mörkare toner i böckerna jag läser. Tack för smakbit, trevlig söndag

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, den färgen vill jag ha, har jag sagt till svärdottern ❤️ bra att det har blivit lite mer personligt, önskar dig en fin söndag :)

Robert W, ett intressant tema.

Paula, en kan missa riktigt bra böcker med så ensidig kategorisering.

Boklysten sa...

Jag tycker väldigt mycket om den serien. Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Inte läst något av Klingberg, Tack för smakbitarna!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, väldigt läsvärd serie, jag blev riktigt glad.

Bokdamen, Klingberg skriver om intressanta ämnen.

Mrs Calloway sa...

har endast läst första delen i den här serien. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, tyckte värt att plöja genom hela serien, gillade temat.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Jag har läst de tre första böckerna i serien.

Scylla sa...

Det lät ju spännande :)

Åsa sa...

Det var en ovanlig kortege. Tack för smakbitar!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag är glad att jag läste även den fjärde.

Scylla, bra när alla kan få sina önskningar uppfyllda :)

Åsa, mer vanlig i England än här.

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna och ha en fin start på veckan! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, önskar dig detsamma :)

Sara Pepparkaka sa...

Jag borde nog börja med den här serien.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, klart läsvärda böcker, intressant tema.