Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 januari 2022

nya favoritförfattare - kulturfråga

Överlevaren (Last One at the Party 2021) av Bethany Clift är hennes debut, gillade den. Tycker om Abdulrazak Gurnahs sätt att skriva, vill läsa mer av honom. Morgonstjärnan (2021) av Karl Ove Knausgård gillade jag, han skriver bra, vill läsa mer. Samlade verk av Lydia Sandgren och Trion av Johanna Hedman är fina debuter, ser fram emot deras fortsatt skrivande.

Vilken för dig ny favoritförfattare upptäckte du 2021? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

10 kommentarer:

Znogge sa...

Nobelpristagaren var definitivt en ny bekantskap eller är kanske jag ska säga för jag väntar fortfarande på böckerna. Sedan har det säkert blivit flera andra nya också.

Robert W sa...

Överlevaren läser jag nu.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det har varit flera läsvärda Nobelpristagare de senaste åren.

Rober W, tyckte mycket om Bethany Clifts debut.

enligt O sa...

Hoppas verkligen att Sandgren skriver mer! Är också nyfiken på senaste nobelprisvinnaren. Har en bok i hyllan som väntar.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Sandgren arbetar heltid och skriver långsamt, vi får kanske vänta

Mrs Calloway sa...

inte förtjust i Sandgren, men ser fram emot nobelpristagaren. Överlevaren är helt obekant för mig. Knausgård gillar jag alltid. Trion kom jag inte igång med. men det kommer väl flera tillfällen. (och nya böcker...)

Klimakteriehäxan sa...

Nobelpristagaren har jag ännu inte läst, men han finns här.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det finns nog en författare för alla

Klimakteriehäxan, en nutida författare med historia,

Scylla sa...

Sandgren har jag läst, de andra finns på läslistan. Gurnah ska jag försöka få in nu i januari.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, intressanta läsvärda författare.