Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 mars 2022

klassiker med minskad storhet - kulturfråga


Barabbas av Pär Lagerkvist, boken som gav honom Nobelpriset 1951. Barabbas handlar om rövaren som döms till döden, men som benådas då Jesus från Nasaret korsfästs i hans ställe. Händelserna på Golgata ger Barabbas ingen ro och han blir en grubblande enstöring. En läsvärd bok som blivit mångas favoritbok; flera år jobbade Björn Ranelid på en avhandling av boken. Ändå ingen bok jag skulle ge till 14-åring, som läser Dostojevskij och annat.

Vilken klassiker förstod du inte storheten med? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

Robert W sa...

Åh, jag tycker att Barabbas är en fullkomligt lysande roman! Därmed inte sagt att jag tycker att den passar fjortonåringar. Det krävs kanske en viss mognad och förförståelse för att uppskatta romanen.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, du är inte ensam om att tycka det, Barabbas är mångas favoritbok, som kanske inte har samma styrka efter 70 år.

znogge sa...

Jag tror också att det krävs en viss mognad för att ta sig an en del klassiker. Några av böckerna som jag läste under men skoltid har jag läst om och nu med en helt annan behållning.

Ama de casa sa...

Barabbas känner jag till, har dock inte läst boken.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, de flesta böcker från skoltiden har jag undvikit...

Ama, kanske inte längre någon storsäljare.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har nog läst den - men totalt glömt den.

Lena i Wales sa...

Längesedan jag läste den.
Bra att du tar upp lite klassiker, inspirerande.
Ha det bra!

Anki sa...

Jag måste säga att jag inte har hört om denna bok tidigare. Kanske vore den interressant.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxaan, finns olika böcker... och olika sätt att läsa böcker.

Lena i Wales, olika bokbloggare gör olika sorters utmaningar, det blir mer varierande så.

Anki, Pär Lagerkvist fick ju Nobelpris för 70 år sedan, denna översattes till finska 1978, men det finns roligare Nobelpristagare.

Mösstanten sa...

Det är så länge sedan jag läste Per Lagerkvist.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hans böcker är ju 70 år gamla...

enligt O sa...

Det krävs i alla fall att läsaren är väl förtrogen med berättelsen om Barabbas som benådades för att den ska funka. Jag har faktiskt inte kommit igenom den, men har tänkt ge den en ny chans då jag förstått att många har den som stor favorit.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, boken är inte särskilt tjock, välskriven, det mänskliga bra beskrivet.