Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 mars 2022

bra klassiska filmer - kulturfråga


Shakespeare på japanska; Akira Kurosawas film Ran (1985), en tolkning av King Lear. Mäktigt, utan animationer, allt på riktigt. Sett många bra japanska filmer, både gamla och nya. Sett många bra japanska filmer, Vägvisaren (1975) av Akira Kurosawa tillhör favoriterna.

Gillar även: Greenfingers, Something's Gotta Give, Shall We Dance (Richard Gere), Calendar Girls, Chocolate, Timmarna med Rita, Så som i himmelen, Brontë-filmer, King Kong, Casablanca, Matrix Trilogy, I Robot, Star Wars, Episode III, Sagan om ringen...

Vilka klassiska filmer tycker du extra mycket om?  undrar Enligt O
i veckans Kulturfråga.

15 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag har nog aldrig sett nån japansk film överhuvudtaget såvitt jag kan minnas.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, då kanske du har missat nåt, svt visar en del bra nya japanska filmer.

znogge sa...

Åh, det finns många klassiska filmer som jag tycker om. Sedan tycker jag att det är lite av en tolkningsfråga vad man lägger in i begreppet. En stor favorit hos mig är "The Shining".

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag gjorde en fri tolkning, The Shining är lite läskig...

Klimakteriehäxan sa...

Galet många jättebra filmer finns det! Jag fick övervikt för amerikanska rullar, märker jag. Men de gör ju mycket film over there.

Mrs Calloway sa...

har också med Vägvisaren, som jag sett ett antal gånger

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, hittar väldigt mycket bra filmer i svt gratis 🙂

Mrs Calloway, helt underbar film!

femfemman sa...

Känner igen en hel av !"dina" filmer. Ser ju mest svenskt, engelskt och danskt. Men asiatiska Parasit var bra.

Ylva sa...

Spännande med Shakespeare på japanska! Jag kommer inte på någon japansk film nu, men något borde jag ha sett.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, koreanska Parasit är jättebra.

Ylva, namn på filmer och böcker är svårt

KajsaLisa sa...

Jag har sett Dom sju Samuraierna, gillade den. Visste du att Kurosawa inspirerade Sergio Leone till handlingen i några Spagettiwestern.

Robert W sa...

Jag har sett filmer OM Japan, men osäker på om jag sett någon film FRÅN Japan.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, det visste jag inte

Robert W, svt har visat många bra dokumentärer om Japan.

enligt O sa...

Måste nog se Vägvisaren nu när ni är flera som tipsat om den.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Vägvisaren är en film som inte åldrats.