Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 maj 2022

Sorgen i deras ögon av Malin Wollin

Sorgen i deras ögon av Malin Wollin, vinnare av Sveriges Radios Novellpris 2022
Hennes drog är dödsannonser. Hon läser dem ingående och efteråt söker hon efter namnen på nätet. Hon vill veta allt om deras liv och vad de dog av. En dag dyker annonsen med de två bröderna upp, Kjell och Erik Aronsson på Snäcke gård. Döda på samma dag. Vad som hänt med dem angår inte Sara, men det skadar väl ingen att hon åker till Snäcke? Vem har inte haft funderingar och fantasiporträtt efter att ha läst en dödsruna? Malin Wollin tar oss med på denna kittlande och förbjudna resa, i sökandet efter den person som en gång var. Förutom ett fängslande berättarjag väcker novellen tankar om ensamhet och livets förgänglighet. Vilka avtryck lämnar vi när vi dör? Malin Wollin berör och lyfter vardagsfunderingar till nya nivåer! Lyssna: HÄR.

9 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Har lyssnat på denna, och gillade!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Malin Wollin fick ju pris!

femfemman sa...

Får ta en promenad och lyssna. Lyssnar bäst i rörelse...

Ama de casa sa...

En aningens morbid "hobby" kan jag tycka...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag har svårt att göra två saker samtidigt…

Ama, det får man säga…

znogge sa...

Det låter som en udda men intressant novell.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, temat inte helt vanligt.

Ylva sa...

Denna måste jag lyssna på. Jag gillar hennes krönikor, blogg och böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag vill lära mig lyssna mer…