Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 juni 2022

flera verk av de döda - kulturfråga

Frank Zappa dog för tidigt, han var inte färdig med sitt musicerande, roligt att sonen fortsätter. I min ungdom såg jag de festa av Zappas konserter i Göteborg, även hans första i det lilla Konserthuset.

James Joyce: A Critical Guide
av Lee Spinks med Marilyn Monroe på omslaget, hon passar på att läsa Joyces Ulysses under pauserna vid filminspelningar. Jag tror inte Joyce var färdig med sitt skrivande.

Vilka kulturella personer önskar du dig nya verk av? undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

10 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Joyce hade säkert skrivit ett par Ulysses till av bara farten!. sedan kunde vi suttit där och grubblat över vad han egentligen menade i många år till

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, författarens frihet att inte behöva vara övertydlig

femfemman sa...

David Bowie, Björn Afzelius och allas vår Astrid.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, det finns verkligen något för alla smaker.

znogge sa...

Jag instämmer med femfemman här!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, deras verk lever vidare.

Klimakteriehäxan sa...

Tänk att du var Zappa-fan, det skulle jag inte ha gissat!!!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, är det fortfarande, svt hade fantastisk dokumentär 🎼

Christina Karlsson sa...

Svår fråga för det kan nog vara många, men Sara Danius är den jag kommer på just nu att jag skulle önska fler verk av.

Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, Sara Danius hade nog mycket kvar att ge.