Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 augusti 2020

Hemligare kan ingen vara av Ewa Klingberg

"Någonstans hade Sandra läst att även de gamla grekerna hade varit ytterst försiktiga med speglar, för i dess glas kunde man skymta själen. Att spräcka en spegel innebar alltså att man skadade sitt innersta väsen. Hon rös när hon tänkte på det krasande ljudet. Vem hade varit så dum att lägga en spegel på golvet?" (sid 43)
Hemligare kan ingen vara (2020) av Ewa Klingberg är femte delen om Begravningsbyrån Tranan. En välskriven och lättläst nutidsberättelse om hur man kan få ett företag på fötter igen. Tankeväckande och lärorikt om livets sista skede, om möjligheterna till en bra avsked. En skadad begravningsbil ersätter man inte i en handvändning. Verksamheten växer liksom behovet av en större lokal. Fyndet i företagets källare av en mystisk portfölj med gamla ryska sedlar vänder upp och ner på tillvaron, och snart undrar Sandra om hon ändå inte fattat ett förhastat beslut. Kanske skulle livet trots allt bli enklare någon annanstans.

Länkar till Tranan-böcker jag läst:
4 I denna ljuva villervalla.

Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

femfemman sa...

Jag som bara läst den första och tyckte så där, jag får låna fler när nya biblioteket öppnar. Du harv övertygat mej om att jag ska fortsätta läsa dem. //Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, intressant annorlunda och lärorikt tema, författaren kan sitt ämne.

Monika sa...

Jag måste verkligen läsa mer av henne. Glömmer bort det hela tiden.

Annette sa...

Jag har bara läst en av hennes böcker, men den gillade jag. Särskilt den historiska delen. Tack för smakbiten, den lockade.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten :-)
Ha en skön söndag!

Znogge sa...

En trevlig serie med ett lite annorlunda tema.

Robert W sa...

Jag förstår inte varför jag inte har läst något av Klingberg. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Jag har läst de tre första delarna i serien.

Bokdamen sa...

Inte läst men märkt att böckerna är poppis, lånas mycket på jobbet. Tack för smakbiten!

Mrs Calloway sa...

har läst några av Klingbergs böcker men nu har jag pausat. tack för smakebiten

Paula sa...

Jag har fått för mig att jag inte gillar feelgood. Och trots ämnet, begravningsbyrån, så har jag trott att dessa tillhör genren.
Men jag saknar inte humor för det, älskade t.ex tvserien Six feet under, om du minns den? Handlade om en familj som drev just en begravningsbyrå. Tack för smakbit, kanske får jag ändra åsikt så småningom. Ha en solig söndag

Klimakteriehäxan sa...

Oj har du klämt hela serien! Har läst ettan.

tanthuset.blogg.se sa...

Hoppsan! Där fick jag en riktig smakbit, ska just börja med den 4:e delen så nu vet jag vad som väntar, tack för det!

Cissi Grip sa...

Tack för smakbiten!

wiolettan sa...

Oj, har du läst alla. Verkar intressant.
Trevlig söndagskväll.

Boklysten sa...

Den tänkte jag börja med nu i veckan. Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Oj, är det så många i den serien nu! Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, ganska snabblästa och lärorika böcker.

Lottens Bokblogg sa...

Just ja, den ska jag läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, läsvärd serie.